donderdag 2 december 2010

Wapenen tegen zout

Uiteindelijk zijn de ijzig koude en gladde omstandigheden het grootste probleem niet. Hoofdreden om de motor in de wintermaanden droog en warm binnen laten, is de pekel. Ruim 90.000 ton strooizout ligt er klaar in de loodsen van Rijkswaterstaat. Klaar om ons te behoeden voor schuifpartijen, maar ook om zich in te vreten in onze werk- én sierpaarden. 

Hoe wapen je je motorfiets tegen dit agressieve roestmonster? Als je één keer een ritje maakt in de pekel, kom je er nog wel met goed afspoelen met water. Koud water natuurlijk, want warm laat het zout nog eens extra invreten. Daarna je motor goed in de gaten houden om corrosie te snel af te zijn.

Gooi je je motor dagelijks in de pekel? Dat vraagt om stevige bewapening van je motorfiets. Er zijn allerhande anti-corrosiemiddeltjes op de markt, grofweg in te delen in twee groepen: multifunctionele sprays als WD40 die ook een beschermende werking geven door een vettig laagje achter te laten, en middelen op wasbasis als de alom bekende blanke tectylspray.

De sprays als WD40 of bijvoorbeeld Silkolene All-In-One motorspray hebben als voordeel dat ze door hun dunvloeibaarheid overal tussenkruipen. Nadeel is dat ze na één rit met opvolgend een goede spoelbeurt alweer verdwenen zijn. Alleen voor kortstondige bescherming dus! Betere bescherming bieden de wasachtige middelen. In onze test kwamen Liqui Moly Racing Korrosions-Schutz-Wachs en Valvoline Tectyl Superwax als besten uit de bus. Deze vettige zooi zorgt er voor dat je motor er na een winter doorrijden uitziet als een ratbike, maar hij komt er wel weer het mooiste onderuit! Nadeel is dat je het spul er niet zomaar afwast. In de lente staat dus een dagje poetsen met tectylverwijderaar of petroleum op het programma.

Wat niet meegenomen is in onze test, maar waar we wel veel positieve verhalen over horen, is ACF50. Dit anticorrosiemiddel uit de luchtvaartindustrie schijnt het ook prima te doen op motoren. Hiermee kun je ook je motorblok en uitlaat behandelen!

Uiteraard neem je je remschijven en -blokken niet mee met de inspuitbeurt. Ook de binnenpoten moet je niet inspuiten met de blanke tectylwax, dit sloopt je keerringen. Gebruik hier liever de dunne smeermiddelen voor. Je rubber onderdelen kun je inspuiten met vaseline.

Lees ook onze uitgebreide test uit 2005, en vul ‘m onder deze blog aan met je eigen gouden tips tegen de pekel!

3 opmerkingen:

  1. ik heb dat acf-50

    makkelijk op te brengen met de spuitfles maar....gebruik een kwast voor de voorvork en velgen, bespaard een hoop en veel veiliger.

    Erg makkelijk spul om ook het blok en uitlaaat mee vol te spuiten,

    groot voordeel voor mij: met water en zeep is hij weer helemaal schoon en het beschermt alle electra.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Koop gewoon een spuitbus vaseline en spuit alles in,beetje met de hand na wrijven en klaar is Kees.Is in het voorjaar ook weer makkelijk te verwijderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik al jaren SchutzWax van het merk 1Z (Eins Zet) Goed inspuiten en de remschijven van te voren goed in alu folie wikkelen. Dat is makkelijk om de schijven te vormen want als het spul op de schijf komt dan remt de motor niet of nauwelijks meer.
    Gedurende de winter de motor regelmatig met water afspoelen om het zout te verwijderen. Wanneer de motor droog is controleren of hij ergens een beetje bijgewerkt moet worden met de schutzwax. In het voorjaar goed inspuiten met Teerverwijderaar van hetzelfde merk. Goed afspuiten en de plaatsen waar de wax dikker op zit nog eens oplossen met teerverwijderaar en goed naspoelen.
    Ja, je hebt er dan een poosje werk mee maar de motor komt er echt onderuit zoals die voor de winter in de wax is gegaan.
    Prima spul dus!

    BeantwoordenVerwijderen