Is het
geen grind dat je onderuit haalt dan is het wel sneeuw. Voor je het weet lig je
met je motor in de berm; beschaamd en hopend dat niemand je heeft gezien. Snel krabbel
je overeind en concludeer je opgelucht dat je reputatie nog in tact is; geen
hond in de buurt. Maar wie gaat je nu helpen om je motor weer overeind te
krijgen?
Bijna elke
beginnende motorrijder is bang om te vallen; maar het idee dat je na het vallen
je motor niet meer overeind krijgt is misschien nog wel angstaanjagender. Dat
gênante moment waarbij je – na eerst uit
alle macht zelf met je motor te hebben geworsteld – toch een van de toekijkende
ramptoeristen om hulp moet vragen.
Dit is een
van die voorvallen die je doet afvragen of je wel een echte motorrijder bent;
immers mag je van een beetje motorrijder verwachten dat ie in staat is om z’n
eigen motor overeind te tillen. Maar ondanks het bekende stereotype is de
gemiddelde motorrijder geen stoere in leer gehulde klerenkast. En aangezien de
kans op valpartijen in de winter alleen maar toeneemt laten we hier een methode
zien waarmee je nagenoeg elke motor overeind kan krijgen, zonder dat daar veel
spierkracht voor nodig is.
Voordat je de motor overeind zet
Door het
onheil getroffen heb je je motor enigszins overhaast en niet geheel naar je zin
op de grond gedeponeerd. Geen paniek om de eventuele schade aan je motor, je
eigen veiligheid is het belangrijkste en dus je eerste zorg. Wanneer je jezelf
ervan hebt overtuigd dat je in orde bent kun je je aandacht richten op de
motor.
Voordat je
begint met het optillen van de motor zijn er een aantal stappen die je langs
moet lopen. Controleer eerst of je motor in een versnelling staat en niet in de
vrij. Zo weet je zeker dat de motor niet wegrijdt wanneer je gaat tillen.
Daarnaast verwijder je grind, zand en andere rommel rondom de wielen om te
voorkomen dat de motor wegglijdt tijdens het tillen. Je bent nu klaar om je
motor overeind te zetten.
De motor overeind zetten
Bij het
overeind zetten van de motor zal je al snel de neiging hebben om aan het stuur
te gaan tillen. Dit is goed te doen wanneer een tweede persoon helpt tillen aan
de achterkant van de motor. In dit geval doe je het alleen en dat vereist toch
een andere aanpak.
Laten we
er voor het gemak even van uit gaan dat de motor op de linkerzijde ligt. Hurk
neer naast de motor met je rug richting het zadel en positioneer je onderrug
tegen het zadel. Pak nu met je rechterhand de linker handgreep van de motor en
trek deze zo ver mogelijk naar je toe. Zoek met je linkerhand een stevig punt
waar je aan kan tillen. Sommige motoren hebben aan weerszijden speciale beugels
waar de medepassagier zich aan vast kan houden. Deze beugels zijn ook bruikbaar
bij het optillen van de motor.
Wanneer je
in de juist positie zit en denkt genoeg grip te hebben begint je langzaam
vanuit je benen te duwen. Het is belangrijk dat je hierbij je rug recht houdt.
Het zijn je benen die het werk doen, niet je rug. Wanneer de motor in beweging
komt zet je voorzichtig kleine stapjes naar achteren totdat de motor helemaal
overeind staat.
Omdat de
motor deze keer op de linkerzijde lag hoef je nu alleen nog maar de standaard
uit te klappen. Wanneer de motor op de rechterzijde ligt, zal de standaard zich
aan de andere kant van de motor bevinden. In dat geval is het verstandig om
deze al uit te klappen voordat je begint met tillen.
Wanneer de motor weer overeind staat
Je bent
erin geslaagd om zelfstandig je motor overeind te tillen en staat alweer te
popelen om verder te rijden. In de meeste gevallen heeft de motor slechts wat
krasjes opgelopen en is verder rijden geen enkel probleem.
Het wordt
een ander verhaal wanneer een van je spiegels of knipperlichten is afgebroken.
Of nog erger; wanneer er vloeistof uit de motor lekt. In dat geval is het beter
om de motor te laten staan en ander vervoer te regelen. Gelukkig komt dit
zelden voor.
Dat je in
staat bent om zelfstandig je motor overeind te tillen wil natuurlijk niet
zeggen dat je dit perse alleen moet doen. Met behulp van een ander is het
altijd makkelijker. Vraag daarom altijd om hulp wanneer je niet aandurft om het
alleen te doen.
Probeer maar eens met een zware BMW toerfiets en een slechte rug....... veel succes !!
BeantwoordenVerwijderenDaarom til je met je benen; niet met je rug.
VerwijderenLukt ook met een Harley hoor :-) en ik heb al artrose in mn knieen.
VerwijderenStaat toch dat je niet met je rug moet tillen! Hoe zwaarder de motor hoe belangrijker het is dat je de rug recht houd. Ik vond het net als de eerste keer de motor op de bok zetten: voelen waar je moet pakken en hoe je kracht gaat zetten. Als je het een paar keer heb gedaan gaat het steeds makkelijker. Eigenlijk hoort het, wat mij betreft, bij de opleiding want daar gaan de meeste mensen wel eens onderuit.
BeantwoordenVerwijderenBij een VRO deden ze het net ff anders, wat ik minder belastend vond voor de rug, omdat je tilt vanuit de knie. Voorover je motor knielen en dan opstaan. Lukte prima..maar het was ook een pacific coast....
BeantwoordenVerwijderenDeze snap ik niet. Als je echt voorover bedoeld, dan sta je voorover gebukt. Of bedoelje vóór over de motor geknielld, dus niet voorover, maar aan de voorkant, maar ook dan weet ik niet wat je doet
Verwijderenmn zzr 1100 op getild heb nog pijn in mn lende
BeantwoordenVerwijderenJe moet de motor rijden die je ook zelf kunt handlen.
BeantwoordenVerwijderen