Om niet overgeleverd te zijn aan de
corroderende werking van pekel behandelen veel doorrijders hun motor met
Tectyl. Juist omdat dit middel goed blijft zitten, beschermt het optimaal tegen
pekelschade. Maar na de winterperiode is het vervolgens de vraag hoe je dat
spul van je motor krijgt. Wat is de beste manier om Tectyl van je motor te
verwijderen? Wij vroegen het de specialisten.
Reinigen van de motor
‘Motorfiets
Reiniging’ is een professioneel schoonmaakbedrijf dat zich heeft
gespecialiseerd in het reinigen van motoren. Maar zelfs daar staat het huilen
ze nader dan het lachen wanneer ze een motor onder handen moeten nemen waar een
dikke laag Tectyl op zit. Medewerker Jos kan erover meepraten.
‘Ik heb
één keer een motor moeten reinigen waar Tectyl op zat en dat was een drama. Het
hangt er natuurlijk van af hoe snel je tevreden bent; maar die keer ben ik er
vier dagen druk mee geweest. Hiervoor gebruiken wij dan een product dat
speciaal op de markt is gebracht om Tectyl te verwijderen. Maar Tectyl trekt in
alle kiertjes en spleetjes waar je zo moeilijk bij kan. Je wil er dus liever de
hogedrukspuit op zetten; maar dat kost je je laklaag. Dus hoe je het ook wendt
of keert; het blijft een tijdrovende klus. En je kan het ook niet laten zitten
want zelfs blanke Tectyl kleurt bruin; dus dat blijf je zien.’
‘Niet dat
ik Tectyl een slecht product vindt, integendeel. Dat het zo goed beschermd komt
voornamelijk omdat het zo goed blijft zitten. Maar mijn voorkeur gaat toch uit
naar een milder product dat makkelijker te verwijderen is. Wij gebruiken zelf
bijvoorbeeld ACR50.’
De producent van Tectyl
Als zelfs
een professional er een zware kluif aan heeft; hoe moet de gemiddelde
motorrijder die Tectyllaag dan van z’n motor krijgen? We vroegen het Valvoline,
de producent van Tectyl.
‘Dat je
Tectyl moeilijk van je motor krijgt is een veelgehoord probleem. Het is daarbij
vooral de harde bovenlaag die het verwijderen van Tectyl bemoeilijkt. Wij
produceren namelijk vooral corrosiewerende middelen voor de industriële markt
en die moeten goed blijven zitten.’
‘Als je
het dan toch wilt verwijderen zal je eerst die harde bovenlaag los moeten
weken. Dit kun je het beste doen met diesel. Al zal het ook werken met
petroleum of terpentine. Je laat een van deze stoffen een tijdje inwerken zodat
het de Tectyllaag losweekt. Vervolgens kun je deze gewoon wegspoelen met
water.’
Het klinkt
allemaal zo gemakkelijk. Even de laag losweken met behulp van diesel en
vervolgens de resten wegspoelen. Het zal ongetwijfeld goed werken maar zal
waarschijnlijk ook een behoorlijke smeerboel opleveren. Daarnaast durven we
niet met zekerheid te zeggen of je laklaag een aanvaring met deze stoffen zo
leuk zal vinden.
Wat dat
betreft is het advies van Jos nog niet eens zo gek; Tectyl verruilen voor een
milder product en dat dan wat vaker aanbrengen.
Al vorens ik de winter in ga met mijn fiets maak ik hem helemaal schoon. Brandschoon zullen we maar zeggen. Dan start ik de motor en laat deze goed warm draaien. Eventueel achter gebleven water verdampt. Tevens ga ik met perslucht de naden en kieren droog cq leegspuiten. Dan pak ik voor mij het wondermiddel wd40. Dit spuit ik op het hete blok (veel) . oke het ruikt wat maar wat, rukt het. De aluminium delen in de velgen spuit ik ook in. In het voorjaar maak ik een sopje klaar van andy ofzo. Breng het op het op de delen aan en laat het inwerken. Spoelen met normale waterdruk 60graden warm (slang bij het aanrecht aansluiten). Motor starten en warm laten worden evt met lucht druk nadrogen. Dan inspuiten met imotech motoronderhoud.
BeantwoordenVerwijderenIk laat het altijd door MotorfietsReiniging.nl doen.
BeantwoordenVerwijderen