De sneeuw
is weg, de zon schijnt en het asfalt roept. Tijd om je motor te verlossen van z’n
verbanning naar het schuurtje. Er moeten voorjaarskilometers worden gemaakt en
wel nu meteen. Tenminste; zodra de motor wil starten…
Na de winterstop
zijn sommige motorrijders zelfs vergeten hoe ze moeten schakelen. En als de
motor dan ook nog eens niet wil starten; wat moet je dan? Om er zeker van te
zijn dat je het nieuwe motorseizoen goed begint behandelen we hier de meest
voorkomende startproblemen bij motoren.
De instinkers bij het starten van de motor
1. Je hebt
het waarschijnlijk een paar maanden geleden voor het laatst gedaan: opstappen,
sleutel in het contact, de knop indrukken om je motor te starten en wegrijden.
Handelingen die je normaal blind kan uitvoeren. Maar nu, aan het begin van het
seizoen, wil de motor niet meer starten, wat kan er mis zijn?
Je motor
heeft een paar maanden vertoeft in een schuurtje, ver weg van je waakzame oog.
Wie komen er allemaal in dat schuurtje? De buurman die wat gereedschap wil
lenen, je kleinkinderen die op zoek zijn naar de voetbal? Voor hen is de motor
een interessante machine. En vooral die grote rode knop op het stuur trekt de
aandacht. Controleer daarom voordat je de motor start of de noodstopschakelaar
goed staat.
2. En wat
als de motor daarna nog niet wil starten? In dat geval doe je er goed aan om te
controleren of er op het dashboard een groen lampje brand. Bij oude motoren is
het geen probleem; maar nieuwe motoren moeten in de vrij staan om ze te
starten.
3. Wanneer
je de vorige twee instinkers wist te vermijden en je erin geslaagd bent om de
motor te starten wil het nog wel eens voorkomen dat deze weer afslaat wanneer
je probeert weg te rijden. De oplossing is simpel: klap je jiffy in.
Brandstofproblemen bij het starten van de motor
4. De
motor wil niet starten en aangezien je een prima geheugen hebt weet je zeker
dat geen van de instinkers de oorzaak is. Maar waarom wil de motor dan nog
steeds niet starten? Waarschijnlijk functioneert het relais van de
brandstofpomp niet goed. Een relais is een elektronische schakelaar die werkt
met een magneet. Wanneer de motor lange tijd heeft stilgestaan kan deze vast
komen te zitten. Volg de
slang vanaf de brandstofkraan om bij de brandstofpomp uit te komen; hier zou
ook het relais moeten zitten. Geef er vervolgens een paar klappen op met een
nylon hamer om de magneet los te krijgen.
5. Je hebt
het voor elkaar gekregen; de motor pruttelt vrolijk. Maar ineens slaat de motor
af en die is met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Waarschijnlijk
zit er knik in de ontluchtingsslang van de brandstoftank. Hierdoor ontstaat er
een vacuüm in de tank waardoor de motor niet meer wil starten. Dit is te verhelpen
door de slang na te lopen en de knik te verhelpen.
Accuproblemen bij het starten van de motor
6. Zwak
brandende lampjes op je dashboard zijn al geen goed teken, en wanneer de motor
ook niet wil starten weet je bijna zeker dat er iets mis is met je accu. Dit
kan betekenen dat de verbinding slecht is of dat er sprake is van lage
accuspanning.
Draai de
sleutel langzaam naar links en rechts om te controleren of je een slechte
verbinding hebt in het contactslot. Controleer ook de stekkerverbindingen onder
het dashboard en maak deze en je accuklemmen schoon. Kijk vervolgens of de
lampjes helder branden. Wanneer dat niet het geval is ligt het niet aan de
verbinding maar heb je last van lage accuspanning; opladen dus.
7.Na de
winter spelen sommige motoren een spelletje met je door soms wel en dan weer niet
te starten. In dat geval hebben pekel en vocht hun sporen achter gelaten door
de aansluitingen van je kabels te oxideren. Hierdoor wordt er niet goed contact
gemaakt wat resulteert in een motor die moeite heeft met starten.
Loop
daarom alle verbinden na (zelfs als deze op moeilijk bereikbare plekken zitten)
en reinig ze met contactreiniger. Zorg er daarna voor dat alle verbindingen
weer goed vast zitten.
Wat als de motor nog niet start?
Mocht je
na het lezen van dit artikel nog steeds je motor niet aan de praat krijgen;
lees dan de handleiding van je motor. Hierin staan alle motorspecifieke
startproblemen beschreven.
Van de bovenste foto klopt natuurlijk niets van.
BeantwoordenVerwijderenHahaha
Een R1100RT start altijd . . . .
BeantwoordenVerwijderenHij moet een boete krijgen, want kinderarbeid is verboden. hahaha
BeantwoordenVerwijderenDie ervaring heb ik ook hoor Jos
BeantwoordenVerwijderenOok een R1200RT start altijd ... :-)
BeantwoordenVerwijderen