De winter
is bijna voorbij is, vocht, kou en pekel hebben hun sporen nagelaten, en je
pekelfiets is niets meer dan een zielig hoopje oxidatie. Voor een klein bedrag
van de sloop gered om mee in de pekel te spelen. Tot het uiterste
geparasiteerd, onteerd en beroofd van een toekomst. Geen hoop meer om ooit nog
eens over het asfalt te jakkeren. Wat doe je dan met zo’n motor?
Van pekelfiets naar donorfiets
Over het
algemeen zijn pekelfietsen – door alle folteringen van de winter – niet veel
waard. Maar aan nagenoeg elke pekelfiets zitten wel bruikbare onderdelen. En
toevallig is hier een grote markt voor. Het demonteren van je pekelfiets is
daarom zeker het overwegen waard.
Gewoonlijk
kan het demonteren van een voertuig alleen worden gedaan door een demontagebedrijf
dat door de RDW wordt erkend. Gelukkig zijn motoren hierop een uitzondering.
Wanneer je
besluit om je pekelfiets te demonteren moet je wel een aangetekende brief naar
de RDW sturen. Hierin geef je aan dat je je pekelfiets wilt slopen en dat de
motor daarom uit de kentekenregistratie gehaald moet worden. Naast deze brief
stuur je ook alle drie de delen van het kentekenbewijs op. Dus het Voertuigbewijs,
Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs. En als laatste een kopie
van je legitimatiebewijs.
Vervolgens
ontvang je enkele dagen later een bevestiging dat de registratie wordt
beëindigd. Hierna kun je na hartenlust je pekelfiets slopen, waarna je via
Marktplaats en Ebay een nieuwe eigenaar kan zoeken voor de onderdelen.
Roest in vrede ouwe pekelfiets
Geen zin
om je handen vuil te maken? In dat geval kun je je pekelfiets aanbieden aan een
motorsloop. Deze nemen de motor voor een kleine vergoeding van je over om deze
vervolgens te demonteren en de onderdelen te verkopen. Dit is een stuk
gemakkelijker aangezien de motorsloop de zaken afhandelt met de RDW. Vergeet
alleen niet alle delen van het kentekenbewijs mee te nemen wanneer je je
pekelfiets naar de sloop brengt.
Sommige
demontagebedrijven zijn aangesloten bij Stiba; de brancheorganisatie van motor,
auto, truck of aanverwante voertuigdemontagebedrijven. Dit betekent dat deze
bedrijven voldoen aan strenge milieunormen en beschikken over het certificaat
‘KwaliteitsZorg Demontage’. Dat houdt in dat ze zich houden aan de KZD-norm wat
betreft demontage, arbowetgeving en recycling.
Wettelijk
gezien hoeven voertuigdemontage bedrijven niet aan deze norm te voldoen. En bij
het aanbieden van een voertuig voegt zo’n certificaat van kwaliteitszorg weinig
toe. Pas wanneer je onderdelen koopt, is het verstandig om te kiezen voor een
sloop die is aangesloten bij Stiba. Hier kan je dan terecht met eventuele
klachten over ondeugdelijke onderdelen.
Maar de
hamvraag is natuurlijk: ‘Wat krijg ik op de sloop voor mijn oude pekelfiets?’
Het is heel moeilijk om hier een indicatie van te geven aangezien er veel
factoren meespelen. Bouwjaar, kilometerstand, eventuele schade, en als
belangrijkste factor, het type. Vraag en aanbod spelen altijd een rol. Er zal
meer vraag zijn naar onderdelen van een Suzuki GSX dan naar onderdelen van een in de
vergetelheid geraakte Sparta.
Een
pekelfiets die van ellende uit elkaar valt zal hooguit een paar tientjes
opleveren. Een degelijk exemplaar zal zo’n honderd á tweehonderd euro
opbrengen.
Een pekelfiets in zomerslaap
Terminaal
of niet; sommige motorrijders zijn ervan overtuigd dat hun pekelfiets nog wel
een winter kan overleven. Deze pekelfietsen staan de hele zomer te wachten tot
Koning Winter in het land arriveert. Dit betekent dat de motor lange tijd niet
wordt gebruikt. Het is dan zonde om voor die maanden wegenbelasting te betalen.
In dat geval is verstandig om de motor te laten schorsen.
Je kan je
pekelfiets laten schorsen bij de grotere PostNL-kantoren of online via rdw.nl.
Deze schorsing duurt maximaal 12 maanden, daarna moet je de schorsing weer
opnieuw aanvragen. Gedurende deze periode betaal je geen wegenbelasting en mag
je met de motor niet de openbare weg op. Het is natuurlijk wel mogelijk om de
schorsing te beëindigen voordat de twaalf maanden om zijn. Vanaf dat moment
krijg je automatisch een rekening van de belasting dienst voor de
wegenbelasting.
Aan het
schorsen zijn wel kosten verbonden; motoren vallen hierbij in de lage categorie
van 24 euro.
Wie heeft de lelijkst pekelfiets?
Wat je ook
besluit om te doen; neem in elk geval even de moeite om een foto van je
pekelfiets te maken. Promotor geeft namelijk 5 Led Alert Safety Lights weg aan
de 5 lelijkste pekelfietsen.
Je hoeft
alleen maar even een foto te maken en deze op te sturen naar nmentink@anwb.nl. Meer informatie over deze actie is hier te
vinden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten