Maar heel af en toe – wanneer de snijdende wind toeslaat en
de doorrijder het bloed in z’n handen voelt stollen – verlangt ie toch even
stiekem naar het comfort van een auto. Gelukkig hoeft het zo ver niet te komen.
Anno 2012 zijn er genoeg middelen om je ledematen warm te houden.
We zien ze vooral op offroadmotoren waar ze dienen ter
bescherming tegen opspattend zand en gesteente. Maar deze kappen kunnen je ook
afschermen voor de rijwind en de regen. Een simpele oplossing om je handen warm
te houden tijdens de eerste winterdagen. Maar wanneer het echt begint te
vriezen zul je toch over moeten stappen op zwaardere middelen.
Voor een paar tientjes heb je al een setje, mits je ze kan
vinden voor jouw type motor. Daarnaast zijn er ook kits verkrijgbaar die het
mogelijk maken om de kappen uit te rusten met ledverlichting. Leuk voor deze
donkere dagen. Wanneer je kiest voor handkappen is het wel aan te raden om deze
in de zomerperiode weer te demonteren; anders moet je na elk rit een lading
ongedierte van de kappen verwijderen.
Handvatverwarming
Tegenwoordig verlaten steeds meer motoren de fabriek met
handvatverwarming. Voor het geval je stalen ros nog niet voorzien is van dit
stukje techniek zijn er setjes die je zelf op je motor kan monteren. Deze
kosten amper meer dan een paar handkappen en weten je handen stukken beter warm
te houden.
Verwarmde handschoenen
Over het algemeen een stuk duurder dan handvatverwarming
maar ook een stuk beter. Ze verwarmen je hele hand zodat je ook op de snelweg
verzekerd bent van warme handen.
Nu vindt niet elke motorrijder het fijn om met een snoertje
vast te zitten aan de motor. Daarom zijn er tegenwoordig ook handschoenen die
geen beslag leggen op je accu maar die hun trucje doen met behulp van een
batterij.
Stuurmoffen
Niet langer problemen met het opbergen van je handschoenen;
je maakt ze simpelweg vast aan je stuur. Stuurmoffen beschermen je handen tegen
de weerselementen, toch geven veel doorrijders de voorkeur aan
handvatverwarming of verwarmde handschoenen. Dit zijn waarschijnlijk de
modebewuste motorrijders die niet gezien willen worden met die ‘ovenwanten’ aan
het stuur. Een ander nadeel is dat je al snel vergeet de moffen naar beneden te
draaien wanneer je de motor buiten parkeert, dit om de binnenkant droog te
houden in het geval van regen.
Heatpacks (van Heat Pax)
Kleine zakjes die warmte afgeven zodra ze worden
blootgesteld aan zuurstof en die je vervolgens in je kleding stopt. Een
goedkope oplossing voor de motorrijder die sporadisch de kou opzoekt en daarom
geen geld wil uitgeven aan een duur verwarmingssysteem.
De zakjes zijn verkrijgbaar in verschillende formaten.
Afhankelijk van de afmeting voorzien ze je van 5 tot 20 uur aan warmte. In
geval van korter gebruik kun je de zakjes luchtdicht opbergen zodat je ze op
een later tijdstip kan hergebruiken. De packs bevatten geen giftige stoffen,
dus na het verstrijken van de verwarmingstijd kun je ze gewoon weggooien.
Voor de doorrijder zijn er dus genoeg mogelijkheden om zich
te verweren tegen de kou. Met verwarmde handschoenen ben je waarschijnlijk het
meest verzekerd van warme handen. Wil je het goedkoop houden dan kies je voor
de heatpacks. Maar of dat nu fijn rijdt met zo’n zakje in je handschoen…
Rij nu al bijna 10 jaar met de verwarmde handschoenen van Gerbing. temperaturen onder 0 zijn geen probleem. De snoertjes zijn even wennen, maar als je er dagelijks mee rijdt erg easy. En de garante en service van Gerbing is perfect.(nee, ben geen medewerker van G., maar een zeer tevreden winterdoorijdende klant).
BeantwoordenVerwijderen