maandag 7 januari 2013

De motor winterklaar maken




Het wegdek is net een ijsbaan, de wind pijnigt je vingers en alles op vier of meer wielen ziet je over het hoofd. Motorrijden in de winter? Misschien hebben die mooiweerrijders tochg gelijk: de motor en de winter gaan niet samen.

Zo ver is het nog niet; maar als we het KNMI mogen geloven breekt aankomend weekend de pleuris uit. Hoogste tijd om je motor winterklaar te maken. Maar hoe doe je dat, je motor winterklaar maken?


Een motor die een paar maanden wegkwijnt in een schuurtje gaat mankementen vertonen. Dit kan ervoor zorgen dat je in het voorjaar meer aan het sleutelen bent dan aan het rijden. Om dit te voorkomen zijn er een aantal punten die wat extra aandacht en onderhoud vragen voordat de motor de stalling in gaat. Voor het gemak lopen we ze even na.

Accu

Het zal je maar gebeuren: je motor houdt z’n winterslaap en ondertussen ‘overlijdt' de accu. Op zich niet zo vreemd, aangezien de gemiddelde accu niet is opgewassen tegen de vorst. Haal de accu dus uit de motor wanneer deze niet in een warme stalling vertoeft.

Daarnaast leidt een paar maanden van inactiviteit ook tot verlies van vermogen. Dit betekent dat je in het voorjaar geheid tegen startproblemen aanloopt. De oplossing hiervoor is het gebruik van een druppellader. Je kan een druppellader de hele winter op de accu aansluiten, dus je hebt er verder geen omkijken naar.


Doe dit nooit met een reguliere acculader. Deze geven te veel spanning af wat er op den duur voor zorgt dat de accu gaat koken en beschadigd raakt.

Banden

Nog steeds heerst onder veel motorrijders het idee dat de banden van je motor ei-vormig worden wanneer je een langere periode niet rijdt. Het is mogelijk, maar dit gebeurt pas wanneer de motor jaren niet van z’n plek komt. Die paar maanden tijdens de winterstop zullen dus geen verschil maken.

Wil je toch het zekere voor het onzekere? Zorg ervoor dat je banden op spanning zijn en stal je motor op de middenbok. Op die manier ben je ervan verzekerd dat je rubbers na de winter nog mooi rond zijn.

Brandstoftank

Tijdens de winterstop is roestvorming de grootste bedreiging voor je tank. Stal je motor daarom met een volle tank, dit verkleint de kans op roest aanzienlijk. Daarnaast is er in een volle tank minder ruimte voor verdamping, dit zorgt ervoor dat de brandstof in een betere conditie blijft.

Maar welke brandstof gaat de komende maanden doorbrengen in jouw tank? Shell V-Power, BP Ultimate, Total Excellium? Stuk voor stuk high-tec merken die claimen dat ze stabieler zijn dankzij een speciale toevoeging. Bij een winterslaap van een aantal jaar zou dit verschil maken. Voor een winterstop van een paar maanden is Euro 95 voldoende.

Ketting

Net als de brandstoftank is ook de ketting gevoelig voor de dreiging van roest. Het verschil is dat er aan een vette ketting vuil blijft plakken. Maak de ketting daarom eerst schoon met reinigingsmiddel en een kwast. Vervolgens is het voldoende om de ketting en tandwielen in te spuiten met kettingspray.


Koelvloeistof

Dit goedje beschermt de motor tegen inwendige corrosie en bevriezing van het motorblok. Het is daarom zeker de moeite waard om dit nog even te verversen voor de winterstop.

Olie

Tijdens het verbrandingsproces in de cilinders ontstaan er allerlei zuren en verbrandingsresten. Deze komen in de olie terecht en hebben tijdens de winterstop alle tijd om aan het binnenste van je motorblok te knagen. Als het even kan wil je dit voorkomen. Dit doe je simpelweg door de olie te verversen voordat de motor aan z’n winterslaap begin. Vervang ook altijd de oliefilter, daar blijft immer de grootste rommel in achter.

Je motor is nu helemaal klaar voor de winterstop, en begint over een paar maanden in goede conditie aan het nieuwe seizoen.

4 opmerkingen:

  1. Ik zou toch zeker aanbevelen alle metalen delen in te spuiten met ACF-50. Kwam het tegen op de motorbeurs in 2007, Briljant spul, blijft véél zitten dan bv, WD40 of siliconenspray. Het is bovendien makkelijker te verwijderen met motorshampoo.
    Ik ben zelf een doorrijder (hoewel er bij 10 graden in de plus natuurlijk niet echt van doorrijden is te spreken :) ) maar voor de winterslaap is ACF-50 natuurlijk ook aan te bevelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. weet iemand hoeveel stroom een druppellader verbruikt. Verbruik je dan niet veel energie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het opgenomen elektrisch vermogen van een druppellader is te verwaarlozen.
      Aan de 230 volt ( de stekker ) kant gaat het om enkele milliAmperes.
      Aangezien het om gelijkstroomvermogen gaat geldt P=U X I
      oftewel elektrisch vermogen is het produkt van spanning maal stroom.
      Ingeval van ongeveer 60 mA druppelladen bij 12 volt is het vermogen 0,72 Watt.
      Daar gaat de kWh-meter niet echt harder van lopen.

      Verwijderen
  3. Kan je met de huidige winters nog wel spreken van "enkele maanden stilstand"?
    Ik denk dat mijn motor nog geen 2 weken heeft stil gestaan tot nu toe. En ook als het nog iets kouder wordt rijdt ik gewoon door.

    BeantwoordenVerwijderen