Het wegdek
is net een ijsbaan, de wind pijnigt je vingers en alles op vier of meer wielen
ziet je over het hoofd. Motorrijden in de winter? Misschien hebben die
mooiweerrijders tochg gelijk: de motor en de winter gaan niet samen.
Zo ver is
het nog niet; maar als we het KNMI mogen geloven breekt aankomend weekend de
pleuris uit. Hoogste tijd om je motor winterklaar te maken. Maar hoe doe je
dat, je motor winterklaar maken?
Een motor
die een paar maanden wegkwijnt in een schuurtje gaat mankementen vertonen. Dit
kan ervoor zorgen dat je in het voorjaar meer aan het sleutelen bent dan aan
het rijden. Om dit te voorkomen zijn er een aantal punten die wat extra aandacht
en onderhoud vragen voordat de motor de stalling in gaat. Voor het gemak lopen
we ze even na.
Accu
Het zal je
maar gebeuren: je motor houdt z’n winterslaap en ondertussen ‘overlijdt' de
accu. Op zich niet zo vreemd, aangezien de gemiddelde accu niet is opgewassen
tegen de vorst. Haal de accu dus uit de motor wanneer deze niet in een warme
stalling vertoeft.
Daarnaast
leidt een paar maanden van inactiviteit ook tot verlies van vermogen. Dit
betekent dat je in het voorjaar geheid tegen startproblemen aanloopt. De
oplossing hiervoor is het gebruik van een druppellader. Je kan een druppellader
de hele winter op de accu aansluiten, dus je hebt er verder geen omkijken naar.
Doe dit nooit met een reguliere acculader. Deze
geven te veel spanning af wat er op den duur voor zorgt dat de accu gaat koken
en beschadigd raakt.
Banden
Nog steeds
heerst onder veel motorrijders het idee dat de banden van je motor ei-vormig
worden wanneer je een langere periode niet rijdt. Het is mogelijk, maar dit
gebeurt pas wanneer de motor jaren niet van z’n plek komt. Die paar maanden
tijdens de winterstop zullen dus geen verschil maken.
Wil je
toch het zekere voor het onzekere? Zorg ervoor dat je banden op spanning zijn
en stal je motor op de middenbok. Op die manier ben je ervan verzekerd dat je
rubbers na de winter nog mooi rond zijn.
Brandstoftank
Tijdens de
winterstop is roestvorming de grootste bedreiging voor je tank. Stal je motor
daarom met een volle tank, dit verkleint de kans op roest aanzienlijk.
Daarnaast is er in een volle tank minder ruimte voor verdamping, dit zorgt
ervoor dat de brandstof in een betere conditie blijft.
Maar welke
brandstof gaat de komende maanden doorbrengen in jouw tank? Shell V-Power, BP Ultimate, Total
Excellium? Stuk voor stuk high-tec merken die claimen dat ze stabieler zijn
dankzij een speciale toevoeging. Bij een winterslaap van een aantal jaar zou
dit verschil maken. Voor een winterstop van een paar maanden is Euro 95
voldoende.
Ketting
Net als de
brandstoftank is ook de ketting gevoelig voor de dreiging van roest. Het
verschil is dat er aan een vette ketting vuil blijft plakken. Maak de ketting
daarom eerst schoon met reinigingsmiddel en een kwast. Vervolgens is het
voldoende om de ketting en tandwielen in te spuiten met kettingspray.
Koelvloeistof
Dit goedje
beschermt de motor tegen inwendige corrosie en bevriezing van het motorblok. Het
is daarom zeker de moeite waard om dit nog even te verversen voor de
winterstop.
Olie
Tijdens
het verbrandingsproces in de cilinders ontstaan er allerlei zuren en
verbrandingsresten. Deze komen in de olie terecht en hebben tijdens de
winterstop alle tijd om aan het binnenste van je motorblok te knagen. Als het
even kan wil je dit voorkomen. Dit doe je simpelweg door de olie te verversen
voordat de motor aan z’n winterslaap begin. Vervang ook altijd de oliefilter,
daar blijft immer de grootste rommel in achter.
Je motor
is nu helemaal klaar voor de winterstop, en begint over een paar maanden in
goede conditie aan het nieuwe seizoen.
Ik zou toch zeker aanbevelen alle metalen delen in te spuiten met ACF-50. Kwam het tegen op de motorbeurs in 2007, Briljant spul, blijft véél zitten dan bv, WD40 of siliconenspray. Het is bovendien makkelijker te verwijderen met motorshampoo.
BeantwoordenVerwijderenIk ben zelf een doorrijder (hoewel er bij 10 graden in de plus natuurlijk niet echt van doorrijden is te spreken :) ) maar voor de winterslaap is ACF-50 natuurlijk ook aan te bevelen.
weet iemand hoeveel stroom een druppellader verbruikt. Verbruik je dan niet veel energie?
BeantwoordenVerwijderenHet opgenomen elektrisch vermogen van een druppellader is te verwaarlozen.
VerwijderenAan de 230 volt ( de stekker ) kant gaat het om enkele milliAmperes.
Aangezien het om gelijkstroomvermogen gaat geldt P=U X I
oftewel elektrisch vermogen is het produkt van spanning maal stroom.
Ingeval van ongeveer 60 mA druppelladen bij 12 volt is het vermogen 0,72 Watt.
Daar gaat de kWh-meter niet echt harder van lopen.
Kan je met de huidige winters nog wel spreken van "enkele maanden stilstand"?
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat mijn motor nog geen 2 weken heeft stil gestaan tot nu toe. En ook als het nog iets kouder wordt rijdt ik gewoon door.