dinsdag 11 december 2012

Winterbanden voor de motor



In zekere zin is motorrijden net als seks. Het vereist balans, timing en inzicht. En net als met seks geldt: wanneer je rubber je in de steek laat heb je een probleem. Daarom gaan we het hebben over winterbanden voor de motor. Zijn er winterbanden voor de motor en werken ze ook echt?

 Zijn er winterbanden voor de motor?

Als motorrijder vertrouw je lijf en leden toe aan twee stukken rubber die jouw motor aan het asfalt hechten. Iets dat in de winter – wanneer gladheid op de loer ligt – alleen maar lastiger wordt. Ondanks dat zijn producenten van winterbanden voor motoren dun gezaaid. Sterker nog; enkele jaren geleden waren er geen bandenproducenten die winterbanden voor de motor vervaardigden.

Hier kwam verandering in na een wetswijziging in 2006 in Duitsland. Vanaf dat moment was het in Duitsland verplicht om motorvoertuigen – dus ook motoren – te voorzien van banden die passen bij de weersomstandigheden. In datzelfde jaar produceerde het Duitse merk Heidenau de eerste winterbanden voor motoren. En tot op heden is Heidenau de enige producent die winterbanden maakt voor de motor.

Daarnaast zijn er nog enkele merken die banden maken met de zogenaamde ‘M&S-codering’. M&S staat voor ‘modder en sneeuw’. Dit betekent dat de banden zijn uitgerust met een profiel dat geschikt is voor ruig terrein. Sommige fabrikanten bieden deze banden aan als winterbanden. Het zijn echter géén echte winterbanden. Echte winterbanden hebben inderdaad een aangepast profiel, maar zijn daarnaast gemaakt van speciaal rubber waardoor je meer grip hebt in de winter.

Hoe werken winterbanden?

Het verschil tussen zomer- en winterbanden.
Rubber wordt bij lage temperaturen harder. Dit betekent dat de standaard zomerbanden minder grip hebben in de winter. Winterbanden zijn daarentegen gemaakt van een speciale rubbersamenstelling die zachter is. Daardoor blijft het rubber ook bij lage temperaturen flexibel. Zodoende kan een winterband zich aanpassen in het geval van kleine oneffenheden op het wegdek. Over het algemeen presteert een winterband bij een temperatuur lager dan 7 graden Celcius beter dan een zomerband.

Maar waarom gebruiken we die rubbersamenstelling dan ook niet bij zomerbanden? Simpelweg omdat een band met zo’n samenstelling bij hogere temperaturen veel sneller slijt.

De werking van lamellen.
Naast het verschil in rubber hebben winterbanden ook een speciaal profiel dat gemaakt is om grote hoeveelheden water en sneeuw af te voeren. Maar het belangrijkste verschil zit hem in de inkepingen in de profielblokken, de zogenaamde lamellen. Deze werken als grijpers die voor extra grip zorgen bij het optrekken en afremmen. Winterbanden voor de motor hebben deze lamellen echter niet omdat ze instabiliteit veroorzaken. 

werken winterbanden ook echt bij het motorrijden?

Onder veel motorrijders lijkt het idee te heersen dat rijden in de winter onbegonnen werk is. Zijn winterbanden het aanschaffen waard? De KNMV is in elk geval niet zo enthousiast over winterbanden voor de motor.

Arjan Everink, Hoofd Rijopleidingen van de KNMV zegt er het volgende over: “Winterbanden hebben pas echt effect bij gladheid door ijsvorming of bij sneeuw. Maar juist dit is het moment om de motor te laten staan. Een motor heeft maar twee wielen; slippen of je valpartij opvangen lukt gewoon niet met een motor. Ten eerste vanwege het gewicht en ten tweede heb je bij gladheid ook geen houvast onder je voeten.”

Jan Kremers, hoofdinstructeur van een test- en trainingscentrum voor motoren, houdt er een andere mening op na. “Ik geef veel sliptraining aan motoragenten, en in het geval van een slippende motor zijn er wel opties. Het probleem is dat de gemiddelde motorrijder daar de kennis en vaardigheid voor mist.”

Zelf rijdt hij op winterbanden van Heidenau. “Winterbanden helpen vooral bij het rijden in de sneeuw. Door het aangepaste profiel en zachte rubber heb je veel meer grip. Dit betekent niet dat je onbezonnen te werk kan gaan. Bij het rijden door sneeuw moet je rijden met je verstand. In het geval van ijs ben je als motorrijder helemaal uitgerangeerd, dan helpen zelfs winterbanden niet meer.”

Het lijkt er dus op dat winterbanden wel degelijk een verschil kunnen maken. Maar het is misschien verstandiger om de motor gewoon te laten staan wanneer het glad is.   

3 opmerkingen:

  1. Dom of niet, de Duitse wetgeving spreekt niet (in de laatste versie die ik zag) van "winterbanden" zoals boven beschreven maar van M&S banden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...Van een test en trainingscentrum voor motoren...

    Wèlk test en trainingscentrum? Nu niet zeuren over reclame, want als professioneel motard in de DMHv wil ik als de wiedeweerga bij hem op cursus ;-)
    FvH Limburg

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Michiel Fouraschen13 december 2012 om 21:28

    Jan Kremers heeft n.m.m volledig gelijk. In de sneeuw maakt het wel degelijk uit of je goede banden hebt. Uitgezonderd met ijzel en daar bovenop een laagje sneeuw. Maar wanneer komt dat voor, een of twee keer in 10 jaar. Wanneer je doorrijder bent kun je er altijd worden verrast door gladheid en dus is het goed daar rekening mee te houden door goede rubbers te nemen.
    Voor Anoniem, kijk eens onder Lelystad.

    BeantwoordenVerwijderen