Iemand zei ooit eens: ‘Een motorrijder
zonder helm is niets meer dan een orgaandonor’. Wijze woorden, al zit er aan
die helm soms ook een negatieve kant; namelijk belemmering van het zicht. Dat
zit hem vooral in dat stukje plastic dat jouw ogen van de rest van de wereld
scheidt.
In de zomer – wanneer we fanatiek hijgen
naar alle knappe blondines op het terras - is een beslagen vizier
onvermijdelijk. In de winter – wanneer de hemel al het overtollig vocht kwijt
moet – is het niet veel beter. Wat is de beste manier om je vizier helder te
houden?
Anti-condens masker
Voor de
hijgers onder ons heeft producent Respro nu een oplossing: ‘The Foggy’. Een
anti-condens masker die je met klittenband in je helm plaatst en die je
koolmonoxide uitstoot weghoudt bij je vizier. Het enige nadeel is dat dit
masker alleen te gebruiken is in integraalhelmen. De Foggy is verkrijgbaar in
negen verschillende kleuren en is hier te bestellen.
Chemische middeltjes
Mocht je
nu geen integraalhelm hebben, of wil je gewoon niet gezien worden met zo’n
‘beflapje’ in je helm; dan zijn er nog allerlei middeltjes die je op je vizier
kan smeren. Een bekende oplossing voor een beslagen vizier is afwasmiddel. Een
druppel op een droge doek en dan vervolgens goed inwrijven aan de binnenkant
van je vizier. Het is een goedkope en simpele oplossing die een beslagen vizier
weliswaar niet helemaal voorkomt maar wel vermindert. Al moet je dit trucje wel
elke week herhalen om het effect te behouden. Doe dit niet op de buitenkant van
je vizier; voor je het weet heb je bij de eerstvolgende regenbui een
schuimparty op je helm.
Toch is
het ook mogelijk om de buitenkant van het vizier onder handen te nemen. Want een
beslagen vizier is niet fijn, maar regendruppels die je zicht belemmeren zijn
ook knap vervelend. Ook hiervoor zijn een groot aantal chemische middeltjes die
je op je vizier kan smeren. Een bekend middel tegen regen is ‘Rain-X’. Bij
auto’s schijnt het wonderen te doen, maar je kan het beter niet op het vizier
van je motorhelm smeren. Veel vizieren worden tegenwoordig uitgerust met een
speciale coating die beschermt tegen krassen en reflectie. Met Rain-X loop je
het risico dat het de coating aantast wat resulteert in vlekken en strepen op
je vizier.
Een betere
keus is Turtle Wax. Voor zover wij weten tast dit product je vizier niet aan.
Daarnaast deed promotor in het verleden een test waaruit bleek dat je vizier
met Turtle Wax min of meer allergisch wordt voor regenwater.
Pinlock
Uitgevonden
in de jaren ’90 door Derek Arnold en het ultieme wapen tegen een beslagen
vizier. Pinlock is in feite niets meer dan een extra vizier die je met behulp
van twee pinnetjes aan de binnenkant van je helm bevestigt. Een soort van
‘dubbele beglazing’. Dankzij de silicone rand van het pinlockvizier ontstaat er
een luchtdichte laag tussen de koude buitenkant en de warme binnenkant van de
helm waardoor condens geen kans meer heeft.
In het
verleden betekende Pinlock nog dat je met behulp van een bijgeleverd malletje
gaatjes in je vizier moest boren. Hier kwamen de pinnetjes in waar je het pinlockvizier
tussen kon klemmen. Gelukkig zijn de meeste helmen tegenwoordig ‘pinlock
prepared’; dit betekent dat de fabrikant de helm al heeft voorzien van pinnen. Je
hoeft dan alleen nog maar een pinlockvizier te kopen. Deze zijn voor een paar
tientjes te verkrijgen bij nagenoeg elke motorzaak. En niet alleen transparant
maar ook getint; dus naast condens kan ook de laagstaande zon je niet meer
deren.
Inplakvizier
Is je helm
niet pinlock prepared en heb je toevallig ook nog eens twee linkerhanden? Geen
nood; naast de pinlockvizieren zijn er tegenwoordig ook inplakvizieren. Deze
werken op dezelfde manier als Pinlock, alleen worden ze niet door pinnen op hun
plek gehouden maar kan je ze simpelweg binnenin het vizier van je helm plakken.
Laat dit bij voorkeur door een medewerker van een motorzaak doen. Wanneer je
zelf aan de slag gaat is de kans groot dat je een aantal keren moet corrigeren
voordat het vizier mooi recht zit; en dat is niet bevorderlijk voor de
plakrand.
Een
inplakvizier is gemaakt om definitief te blijven zitten. Dit in tegenstelling
tot het pinlockvizier, die je in de zomer simpelweg kan omruilen voor een
getint exemplaar. Daarom zijn er nu ook inplakvizieren die donker kleuren
wanneer ze worden blootgesteld aan fel zonlicht.
Dankzij de
vooruitschrijdende techniek en het gezond verstand van Derek Arnold kunnen we
dus weer veilig de weg op.
En als je een bril draagt maakt het niet uit, doe je je vizier dicht, dan beslaat je bril gewoon.
BeantwoordenVerwijderenNee niet waar ik rij bijna dagelijks en draag al jaren bril en is heel simpel op te lossen .
VerwijderenZElf voor mensen zonder bril die last van verdampte vizier hebben !!! neem wc papier en bus scheerschijm spuit scheerschuim op wederzijde van je bril gelazen en je vizier van je helm en vrijf vervolgens in cirkels het schuim volledig open tot het verdwijnt en gedaan met aanslag op je bril of vizier ! ook voor spiegels in doushe of autoramen helpt het .grtz mc cobra member .
Ik heb al jaren een inplakvizier van raleri en ben er zeer tevreden over alleen het zonnevizier beslaat wel.
BeantwoordenVerwijderenRij al jaren ook in de winter met de motor naar mijn werk
BeantwoordenVerwijderenGebruik al jaren pinlock vizier, ben hier zeer tevreden over.
Bij -15 werkt het niet meer want dan bevriest je adem op het binnen vizier, dus vizier maar open zetten.