dinsdag 8 januari 2013

Beslagen vizier



Iemand zei ooit eens: ‘Een motorrijder zonder helm is niets meer dan een orgaandonor’. Wijze woorden, al zit er aan die helm soms ook een negatieve kant; namelijk belemmering van het zicht. Dat zit hem vooral in dat stukje plastic dat jouw ogen van de rest van de wereld scheidt.

In de zomer – wanneer we fanatiek hijgen naar alle knappe blondines op het terras - is een beslagen vizier onvermijdelijk. In de winter – wanneer de hemel al het overtollig vocht kwijt moet – is het niet veel beter. Wat is de beste manier om je vizier helder te houden?

Anti-condens masker

Voor de hijgers onder ons heeft producent Respro nu een oplossing: ‘The Foggy’. Een anti-condens masker die je met klittenband in je helm plaatst en die je koolmonoxide uitstoot weghoudt bij je vizier. Het enige nadeel is dat dit masker alleen te gebruiken is in integraalhelmen. De Foggy is verkrijgbaar in negen verschillende kleuren en is hier te bestellen.


Chemische middeltjes

Mocht je nu geen integraalhelm hebben, of wil je gewoon niet gezien worden met zo’n ‘beflapje’ in je helm; dan zijn er nog allerlei middeltjes die je op je vizier kan smeren. Een bekende oplossing voor een beslagen vizier is afwasmiddel. Een druppel op een droge doek en dan vervolgens goed inwrijven aan de binnenkant van je vizier. Het is een goedkope en simpele oplossing die een beslagen vizier weliswaar niet helemaal voorkomt maar wel vermindert. Al moet je dit trucje wel elke week herhalen om het effect te behouden. Doe dit niet op de buitenkant van je vizier; voor je het weet heb je bij de eerstvolgende regenbui een schuimparty op je helm.

Toch is het ook mogelijk om de buitenkant van het vizier onder handen te nemen. Want een beslagen vizier is niet fijn, maar regendruppels die je zicht belemmeren zijn ook knap vervelend. Ook hiervoor zijn een groot aantal chemische middeltjes die je op je vizier kan smeren. Een bekend middel tegen regen is ‘Rain-X’. Bij auto’s schijnt het wonderen te doen, maar je kan het beter niet op het vizier van je motorhelm smeren. Veel vizieren worden tegenwoordig uitgerust met een speciale coating die beschermt tegen krassen en reflectie. Met Rain-X loop je het risico dat het de coating aantast wat resulteert in vlekken en strepen op je vizier.

Een betere keus is Turtle Wax. Voor zover wij weten tast dit product je vizier niet aan. Daarnaast deed promotor in het verleden een test waaruit bleek dat je vizier met Turtle Wax min of meer allergisch wordt voor regenwater.

Pinlock

Uitgevonden in de jaren ’90 door Derek Arnold en het ultieme wapen tegen een beslagen vizier. Pinlock is in feite niets meer dan een extra vizier die je met behulp van twee pinnetjes aan de binnenkant van je helm bevestigt. Een soort van ‘dubbele beglazing’. Dankzij de silicone rand van het pinlockvizier ontstaat er een luchtdichte laag tussen de koude buitenkant en de warme binnenkant van de helm waardoor condens geen kans meer heeft.

In het verleden betekende Pinlock nog dat je met behulp van een bijgeleverd malletje gaatjes in je vizier moest boren. Hier kwamen de pinnetjes in waar je het pinlockvizier tussen kon klemmen. Gelukkig zijn de meeste helmen tegenwoordig ‘pinlock prepared’; dit betekent dat de fabrikant de helm al heeft voorzien van pinnen. Je hoeft dan alleen nog maar een pinlockvizier te kopen. Deze zijn voor een paar tientjes te verkrijgen bij nagenoeg elke motorzaak. En niet alleen transparant maar ook getint; dus naast condens kan ook de laagstaande zon je niet meer deren.

Inplakvizier

Is je helm niet pinlock prepared en heb je toevallig ook nog eens twee linkerhanden? Geen nood; naast de pinlockvizieren zijn er tegenwoordig ook inplakvizieren. Deze werken op dezelfde manier als Pinlock, alleen worden ze niet door pinnen op hun plek gehouden maar kan je ze simpelweg binnenin het vizier van je helm plakken. Laat dit bij voorkeur door een medewerker van een motorzaak doen. Wanneer je zelf aan de slag gaat is de kans groot dat je een aantal keren moet corrigeren voordat het vizier mooi recht zit; en dat is niet bevorderlijk voor de plakrand.

Een inplakvizier is gemaakt om definitief te blijven zitten. Dit in tegenstelling tot het pinlockvizier, die je in de zomer simpelweg kan omruilen voor een getint exemplaar. Daarom zijn er nu ook inplakvizieren die donker kleuren wanneer ze worden blootgesteld aan fel zonlicht.

Dankzij de vooruitschrijdende techniek en het gezond verstand van Derek Arnold kunnen we dus weer veilig de weg op.      

4 opmerkingen:

  1. En als je een bril draagt maakt het niet uit, doe je je vizier dicht, dan beslaat je bril gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee niet waar ik rij bijna dagelijks en draag al jaren bril en is heel simpel op te lossen .
      ZElf voor mensen zonder bril die last van verdampte vizier hebben !!! neem wc papier en bus scheerschijm spuit scheerschuim op wederzijde van je bril gelazen en je vizier van je helm en vrijf vervolgens in cirkels het schuim volledig open tot het verdwijnt en gedaan met aanslag op je bril of vizier ! ook voor spiegels in doushe of autoramen helpt het .grtz mc cobra member .

      Verwijderen
  2. Ik heb al jaren een inplakvizier van raleri en ben er zeer tevreden over alleen het zonnevizier beslaat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rij al jaren ook in de winter met de motor naar mijn werk
    Gebruik al jaren pinlock vizier, ben hier zeer tevreden over.
    Bij -15 werkt het niet meer want dan bevriest je adem op het binnen vizier, dus vizier maar open zetten.

    BeantwoordenVerwijderen