Zondagochtend:
de thermometer geeft -2 aan, de tuin is gehuld onder een witte deken en de
vijver is veranderd in een ijzig graf voor m’n goudvissen. Maar zolang m’n
motor nog wil starten zal de kou mij niet beletten een stukje te toeren. Hiervoor vertrouw ik op hot packs van
het merk Heat Pax.
Je
kent ze wel; plastic kussentjes gevuld met vocht en een metalen plaatje.
Wanneer je op het plaatje drukt wordt het kussentje warm en kan je het 15 tot
30 minuten gebruiken als verwarmingselement. Nadat het kussentje is afgekoeld
leg je het een kwartiertje in kokend water waarna je het kussentje nogmaals kan
gebruiken. Ze noemen die dingen hot packs.
Heat Pax
De
hot packs van Heat Pax werken iets anders. In plaats van vocht zit er poeder in
de zakjes, en ook het metalen plaatje ontbreekt. Deze hot packs reageren
namelijk op zuurstof en zijn slechts geschikt voor eenmalig gebruik. Dit lijkt
een groot nadeel; alleen houden deze hot packs het een stuk langer vol dan de
gebruikelijke 15 tot 30 minuten. De grootste packs – geschikt om in de
binnenzakken van je jas te stoppen – geven tot wel 20 uur warmte af. Daarnaast
zijn er ook nog kleine packs die je in je handschoenen stopt; deze geven tot 8 uur
warmte af. En als laatste zijn er speciale hot packs voor in je schoenen. Deze
zijn extra plat, hebben een puntige vorm en zijn voorzien van een plakstrip
zodat ze niet gaan schuiven in je schoenen. Deze zijn goed genoeg voor 5 uur
warmte.
Hot packs voor in je schoenen
Het
klinkt veelbelovend en ik ben benieuwd hoe ze het zullen doen in m’n
motorlaarzen. Al snel kom ik erachter dat
zo’n plakstrip leuk is maar dat het een hoop gepriegel oplevert bij
motorlaarzen van maat 40. Met enige moeite weet ik de hot packs in de neuzen
van m’n laarzen te plaatsen. Ze zouden nu vanzelf moeten opwarmen. Volgens de
beschrijving zal dit ongeveer 5 tot 10 minuten in beslag nemen. En inderdaad;
na een paar minuten worden de packs al behoorlijk warm.
Ik
trek de laarzen aan en geniet van de warmte terwijl ik een stukje loop. In de
rechterlaars zit het redelijk comfortabel, maar links is de hot pack naar voren
geschoven en vormt nu een propje in de neus van m’n laars. Blijkbaar zat die
niet helemaal goed vastgeplakt. Na een paar minuten stoppen de hot packs met
het afgeven van warmte. Ik had al een vermoeden dat dit zou gebeuren. Deze hot
packs van Heat Pax hebben zuurstof nodig om warmte op te wekken; en in mijn
waterdichte motorlaarzen lukt dat duidelijk niet.
Hot packs voor in je handschoenen
Na
deze teleurstelling is het de beurt aan de packs voor handschoenen. Deze zijn
iets dikker en ik vraag me af of ze wel in m’n handschoenen passen. Het duurt
in elk geval al iets langer voordat ze op temperatuur zijn. Nadat ik ze uit de
verpakking heb gehaald moet ik een goede 15 minuten wachten voordat ik ze kan
gebruiken. Ik houd een pack in m’n handpalm terwijl ik m’n handschoen aantrek.
Het past maar comfortabel is het niet. En zeg nu zelf: wanneer heb je last van
koude handpalmen? Bij de andere handschoen leg ik het pack op de rug van
m’n hand. Met wat moeite krijg ik die in de handschoen gepropt; waarna ik het
pack er weer snel uit haal. Er staat te veel spanning op de handschoen; als ik
zo ga rijden ruïneer ik de pasvorm. Weer een tegenvaller. Om toch te testen of
ze me nog enige warmte kunnen bieden stop ik ze in m’n broekzakken.
Hot packs voor in je binnenzakken
Als
laatste kom ik aan bij het grootste hot pack; goed genoeg voor 20 uur aan
warmte. Mijn verwachtingen van dit XXL-pack zijn hoog. Als zo’n kleintje in m'n laars al
zoveel warmte afgeeft; hoe warm zal een pack van dit formaat dan wel niet
worden? Ik kom er al snel achter dat het formaat eerder nadeel dan voordeel
oplevert. Na een half uur op de eettafel is het pack slechts lauw. Blijkbaar
heeft een groter hot pack ook veel meer tijd nodig om op te warmen. Dat moet
dan maar tijdens het rijden. Ik stop het pack in m’n binnenzak en vijf minuten
later rij ik de straat uit.
Conclusie
Nadat
ik 30 kilometer aan de teller heb toegevoegd ga ik weer op huis aan. De kou
heeft een stekende pijn in m’n vingers veroorzaakt en m’n kaak is door de
ijzige rijwind gevoelloos geworden (bedankt HJC; voor die onafsluitbare
ventilatiegaten in m’n helm). Ik ben niet echt enthousiast over de hot packs
van Heat Pax. Die in m’n laarzen waren door het gebrek aan zuurstof al koud
toen ik vertrok, en die in m’n zakken zijn aan het einde van de rit lauw.
Blijkbaar is er in de zakken van een leren motorpak niet genoeg zuurstof om
voldoende warmte op te wekken. Tijdens het rijden had ik in elk geval amper
door dat ik ze in m’n kleding droeg. Daarnaast ben ik ook van mening dat het te
lang duurt voordat ze op temperatuur zijn. Voortaan ga ik wel voor verwarmde
handschoenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten