Nederland
of de Noordpool? Op dit moment zal het niet veel verschil maken; behalve
misschien voor Sjaak Lucassen. Die zit liever op de Noordpool dan in Nederland;
en dan niet met een paar ski’s maar met z’n motor. Sjaak is van beroep namelijk
avonturier en wereldreiziger; op z’n motor heeft hij alle werelddelen bezocht. Nu
droomt hij ervan om met z’n motor het koude noorden te bezoeken.
Hiermee
bedoelt hij Barrow in Alaska; de meest noordelijke punt van Amerika. Het ligt zo
afgelegen dat het alleen per vliegtuig te bereiken is. De reis van Sjaak zal
hier beginnen en eindigen in Key West in Florida; de meest zuidelijke punt van
Amerika. Omdat er geen weg loopt vanaf Barrow zal Sjaak 1500 kilometer afleggen
over de bevroren Beaufortzee. We vroegen Sjaak hoe hij dat aanpakt.
Bij het rijden maak je geen gebruik van ski’s of een derde wiel; hoe ga je het voor elkaar krijgen om te rijden op ijs?
‘Tijdens
de vorige winteruitdaging in 2009 heb ik met eigen ogen het poolijs kunnen
aanschouwen. Ik wist daarna zeker dat je het wel kunt vergeten om daar te
rijden met een originele motor, maar met wat aanpassingen zou het mogelijk
moeten zijn.’
‘Hierbij
doel ik op het gebruik van spikes zodat ik voldoende grip heb. Ik heb spikes
van 4 en 8 millimeter die ik kan verwisselen wanneer dat nodig is. En wanneer
ik na het eerste stuk over het ijs bij asfalt aankom kan ik gewoon verder
rijden. Eerst was ik nog van plan om asfalt zoveel mogelijk te mijden; maar een
test wees laatst uit dat het gewoon mogelijk is. De spikes worden er slechts
een beetje stomp van.’
Voor je reis maak je gebruik van een Yamaha R1. Dit is een sportmotor; is een allroad niet beter geschikt? En hoe zorg je ervoor dat je motor de reis overleeft?
‘Ik zou
geen andere motor willen hebben. Ik ken deze motor en daarom heb ik hiervoor
gekozen; omdat ik weet dat ik hierop kan vertrouwen. De motor zelf is trouwens
niets bijzonders. Al zijn er natuurlijk wel de nodige aanpassingen gedaan;
bijvoorbeeld het vergroten van de wielen.’
‘Het
grootste probleem is ook niet de motor maar de vloeistoffen in de motor. Je
moet zien te voorkomen dat deze bevriezen. Daarom heeft olieproducent Putoline
voor mij een olie ontwikkeld die bij -51 nog steeds vloeibaar is; en maak ik
gebruik van een speciale koelvloeistof die werkt bij temperaturen tot –60.’
Hoe bescherm je jezelf tegen de weerselementen?
‘Ik draag
speciale kleding; de truc is dat ik hierbij gebruik maak van verschillende
lagen. De eerste laag bestaat uit thermokleding. Daarover draag ik elektrisch
verwarmde kleding. Het voordeel hiervan is dat ik gemakkelijk
temperatuurswisselingen op kan vangen. Wanneer de zon begint te schijnen zet ik
de verwarming uit; dat is makkelijker dan steeds iets uit- of aantrekken. Over
deze kleding trek ik nog een Polar-overall van Lookwell; deze heeft 3 lagen
isolatie.’
Veel motorrijders hebben bij extreme weersomstandigheden last van een beslagen vizier; hoe los jij dat op?
‘Ik heb
een speciaal vizier geprobeerd dat elektrisch werd verwarmd; dit werkte tot -20.
Voor mijn reis is dat niet voldoende. Daarom gebruik ik nu een systeem uit
Alaska. Hierbij zit er in je helm een slangetje met een klein gaatje op
mondhoogte. Wanneer je uitademt tuit je je lippen en adem je via het slangetje.
Zo voorkom je dat de vochtige lucht die je uitademt in de helm terechtkomt.’
Welke obstakels verwacht je onderweg tegen te komen?
‘Nou ik
moet hoognodig een gesprek voeren met de plaatselijke bewoners over hoe zij
omgaan met ijsberen. Tijdens de reis heb ik wel een felle lamp bij me; en het
is al geen pretje als je erachter staat wanneer je hem gebruikt. Misschien
werkt het wel als ik er een ijsbeer mee in de ogen schijn.’
‘Daarnaast
zijn er mensen die me vroegen: ‘Heb jij toestemming van de plaatselijke
regering om daar te rijden met je motor?’. Daarin ben ik eigenlijk heel
gemakkelijk: ik vraag geen toestemming; want op het moment dat ik vraag geef ik
ze de gelegenheid om nee te zeggen. Ik kies er voor om gewoon te beginnen; dan
is de kans dat ze me halverwege willen tegenhouden veel kleiner omdat ik dan al
het een en ander heb gepresteerd.’
Daarnaast
ben ik altijd heel positief ingesteld. Veel van mijn reizen heb ik spontaan
gemaakt zonder al te veel voorbereiding; en wanneer er zich problemen voordeden
is het me altijd gelukt om een oplossing te vinden. Ik verwacht niet dat het
deze keer anders zal zijn.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten