woensdag 5 januari 2011

Winter: tijd voor een bandencheck

Staat je motor in de stalling? Dan heb je mooi de tijd je banden weer eens te controleren, zodat je als de pekel van het asfalt is gespoeld weer veilig de weg op kunt. 



Wacht je de eerste mooie lentedag af voor je weer de weg op gaat met je motor? Dan is dit een goed moment om te bepalen of je nieuw rubber nodig hebt voor het komende motorseizoen. Maar ook als je een doorrijder bent is het goed je banden goed in de gaten te houden. Met de vele neerslag in het winterseizoen is de conditie van je banden bepalend voor een goede grip! Mike Manning, productmanager bij Dunlop, geeft tips. 

"Het is belangrijk te beseffen dat slijtage van banden ook het vermogen water af te voeren verlaagt. Versleten banden betekent ook een minder goede controle over je motorfiets, en je rijdt ze ook nog eens sneller lek. Tijdig vervangen dus, hou de slijtage-indicatoren in je profiel in de gaten."

Waar let je nog meer op?

1.
Controleer op regelmatige basis het loopvlak van je band. Draai de banden volledig rond en kijk of er geen scherpe voorwerpen aanwezig zijn die in het rubber kunnen dringen. Kom je iets tegen, rij dan niet verder totdat je dealer de band geïnspecteerd heeft. Vervangen indien nodig!

2. Controleer ook de zijwangen van je banden. Let op eventuele haarscheurtjes. 

3.
De bandenspanning is essentieel. De band op de juiste druk houden is cruciaal voor rolweerstand, grip, slijtage en stuurgedrag! 0,3 bar minder in je band betekent 80 kilo minder laadvermogen. Controleer de bandenspanning regelmatig met een gekalibreerde luchtdrukmeter. Tijdens een lange (winter)stop kan een band druk verliezen. 

4. Zet je je motor voor langere tijd stil? Probeer dan grote temperatuurverschillen te vermijden en zet je motor niet direct naast een radiator of andere warmtebron. Banden verouderen in die omstandigheden sneller dan wanneer ze in een koele, constante omgeving opgeslagen zijn.

5. Tijdens de winterstop kan de band vervormen onder het gewicht van de machine. Voorkom dit door de wielen van de grond te plaatsen (zet 'm op zijn minst op de middenbok). 

6.
Ruimtes waar elektromotoren in aanwezig zijn, zijn slecht voor de conditie van je banden. Door de hoge concentratie ozon droogt je band sneller uit. 

7.
Schaf je nieuwe banden aan? Kies dan banden die het verwachte gewicht aankunnen. Hou rekening met het totaalgewicht van motorfiets, accessoires, bestuurder, passagier en bagage.

8. Heeft je dealer vers rubber om je velgen gelegd, controleer dan altijd of de pijlen op de zijwangen corresponderen met de looprichting van de band, en dat het ventiel op de juiste plek zit (aangegeven op de band). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten