dinsdag 5 februari 2013

Motor start niet


De sneeuw is weg, de zon schijnt en het asfalt roept. Tijd om je motor te verlossen van z’n verbanning naar het schuurtje. Er moeten voorjaarskilometers worden gemaakt en wel nu meteen. Tenminste; zodra de motor wil starten…
 
Na de winterstop zijn sommige motorrijders zelfs vergeten hoe ze moeten schakelen. En als de motor dan ook nog eens niet wil starten; wat moet je dan? Om er zeker van te zijn dat je het nieuwe motorseizoen goed begint behandelen we hier de meest voorkomende startproblemen bij motoren.

De instinkers bij het starten van de motor

1. Je hebt het waarschijnlijk een paar maanden geleden voor het laatst gedaan: opstappen, sleutel in het contact, de knop indrukken om je motor te starten en wegrijden. Handelingen die je normaal blind kan uitvoeren. Maar nu, aan het begin van het seizoen, wil de motor niet meer starten, wat kan er mis zijn?

Je motor heeft een paar maanden vertoeft in een schuurtje, ver weg van je waakzame oog. Wie komen er allemaal in dat schuurtje? De buurman die wat gereedschap wil lenen, je kleinkinderen die op zoek zijn naar de voetbal? Voor hen is de motor een interessante machine. En vooral die grote rode knop op het stuur trekt de aandacht. Controleer daarom voordat je de motor start of de noodstopschakelaar goed staat.

2. En wat als de motor daarna nog niet wil starten? In dat geval doe je er goed aan om te controleren of er op het dashboard een groen lampje brand. Bij oude motoren is het geen probleem; maar nieuwe motoren moeten in de vrij staan om ze te starten.

3. Wanneer je de vorige twee instinkers wist te vermijden en je erin geslaagd bent om de motor te starten wil het nog wel eens voorkomen dat deze weer afslaat wanneer je probeert weg te rijden. De oplossing is simpel: klap je jiffy in.

Brandstofproblemen bij het starten van de motor

4. De motor wil niet starten en aangezien je een prima geheugen hebt weet je zeker dat geen van de instinkers de oorzaak is. Maar waarom wil de motor dan nog steeds niet starten? Waarschijnlijk functioneert het relais van de brandstofpomp niet goed. Een relais is een elektronische schakelaar die werkt met een magneet. Wanneer de motor lange tijd heeft stilgestaan kan deze vast komen te zitten. Volg de slang vanaf de brandstofkraan om bij de brandstofpomp uit te komen; hier zou ook het relais moeten zitten. Geef er vervolgens een paar klappen op met een nylon hamer om de magneet los te krijgen.

5. Je hebt het voor elkaar gekregen; de motor pruttelt vrolijk. Maar ineens slaat de motor af en die is met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Waarschijnlijk zit er knik in de ontluchtingsslang van de brandstoftank. Hierdoor ontstaat er een vacuüm in de tank waardoor de motor niet meer wil starten. Dit is te verhelpen door de slang na te lopen en de knik te verhelpen.

Accuproblemen bij het starten van de motor

6. Zwak brandende lampjes op je dashboard zijn al geen goed teken, en wanneer de motor ook niet wil starten weet je bijna zeker dat er iets mis is met je accu. Dit kan betekenen dat de verbinding slecht is of dat er sprake is van lage accuspanning.

Draai de sleutel langzaam naar links en rechts om te controleren of je een slechte verbinding hebt in het contactslot. Controleer ook de stekkerverbindingen onder het dashboard en maak deze en je accuklemmen schoon. Kijk vervolgens of de lampjes helder branden. Wanneer dat niet het geval is ligt het niet aan de verbinding maar heb je last van lage accuspanning; opladen dus.


7.Na de winter spelen sommige motoren een spelletje met je door soms wel en dan weer niet te starten. In dat geval hebben pekel en vocht hun sporen achter gelaten door de aansluitingen van je kabels te oxideren. Hierdoor wordt er niet goed contact gemaakt wat resulteert in een motor die moeite heeft met starten.
Loop daarom alle verbinden na (zelfs als deze op moeilijk bereikbare plekken zitten) en reinig ze met contactreiniger. Zorg er daarna voor dat alle verbindingen weer goed vast zitten.

Wat als de motor nog niet start?

Mocht je na het lezen van dit artikel nog steeds je motor niet aan de praat krijgen; lees dan de handleiding van je motor. Hierin staan alle motorspecifieke startproblemen beschreven.  

5 opmerkingen: