vrijdag 7 december 2012

Winterverhaal: Maagdelijke witte deken

Afgelopen winter ben ik ‘s avonds een keer om 23.00 uur van Amsterdam naar Losser gereden. Een tocht van 168 kilometer. Het sneeuwde en op de A10 (ring) werd zeer langzaam gereden. Al slingerend van de ene naar de andere baan kon ik toch rustig doortuffen.

Sneeuwschuivers

Op de A1 bij Amersfoort beland ik tussen een langzaam rijdende file.  Ik weet me er doorheen te manoeuvreren en stuit vervolgens op een peloton sneeuwschuivers. Zo'n vijf naast elkaar die in één keer de gehele rijbaan sneeuwvrij maken. Ik ben gedwongen achteraan te sluiten. Eenmaal bij Apeldoorn aangekomen gaan de sneeuwschuivers rechtsaf. Ik rij dus voorop.

Witte deken 

Het is duister, het sneeuwt en voor mij zie ik helemaal geen rijbaan meer. Het is een grote witte vlakte. Door de hectometerpaaltjes in de gaten te houden kan ik een beetje inschatten waar de rijbaan zou moeten zijn. Ik rij echt als eerste over een maagdelijke witte deken. Toch is het opletten geblazen en geen gekke dingen doen. Bij wijze van spreken kun je op spiegelglad ijs wel 150 kilometer per uur rijden, zolang je maar gewoon rechtdoor gaat en met de vingers en voeten van de rem afblijft.

Kicken 

Af en toe probeert een automobilist me te passeren maar een voor een minderen ze weer vaart omdat ze niet kunnen zien waar de rijbaan is. Dit was voor mij echt kicken!! Ten eerste zo'n witte deken en ten tweede dat ik voorop in de colonne rij. Dit is met geen pen te beschrijven.

Gerard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten