Heel
Nederland is bedekt onder een deken van sneeuw. Welke doorrijder haalt het nu
nog in z’n hoofd om met de motor op pad te gaan? Wij denken dat er vast wel een
paar koppige motorrijders zijn die het erop zullen wagen. Maar hoe rij je door
de sneeuw zonder brokken te maken?
Met
de auto kan je nog terugvallen op winterbanden; of in het ergste geval
sneeuwkettingen. Dat is een luxe die motorrijders niet hebben. Niet dat er geen
winterbanden zijn voor de motor, integendeel. Maar er zijn waarschijnlijk maar
weinig motorrijders die voor een paar dagen sneeuw winterbanden zullen
aanschaffen. Mocht jij toch een van die motorrijders zijn dan is hier meer
informatie te vinden over winterbanden voor de motor.
Goed zicht in de sneeuw
Rijden
in winterse omstandigheden brengt een groter risico met zich mee. Zien en
gezien worden is daarom van levensbelang. Zodoende is het gebruik van een
verduisterd vizier tijdens de donkere winterdagen absoluut uitgesloten.
Daarnaast is het natuurlijk net zo belangrijk dat je zelf ook gezien wordt;
controleer daarom voor vertrek of je verlichting werkt en of deze ook echt aan
staat.
De motor en de sneeuw
Een
dik pak sneeuw schrikt misschien af maar is niet het grootste gevaar. Het is juist
de platgereden sneeuw die de weg verandert in een ijsbaan. Daar komt nog eens
bij dat de meeste wegen lichtelijk gebold zijn om zo voor een goede afvoer van
het regenwater te zorgen. Blijf daarom zo veel mogelijk met je motor op het
hoogste punt; op een hellend vlak glijdt je motor namelijk snel weg. Slechts
zelden verliezen beide banden tegelijkertijd hun grip. Het is vaak een van je
wielen die ineens wegschiet; en probeer dat dan nog maar eens recht te trekken.
Om zulke taferelen te voorkomen wil je zo veel mogelijk grip. Dat bereik je
door de bandenspanning iets te verlagen zodat het raakvlak groter wordt.
Wat
betreft het rijden zijn de bochten het gevaarlijkst. Je denkt wel twee keer na
voordat je onbesuisd de motor de bocht in gooit. Het liefst houd je de
hellingshoek zo klein mogelijk. Dit doe je door je gewicht iets meer aan de
binnenkant van de bocht te houden; door je gewicht ‘naast’ de motor te plaatsen
hoef je minder ver te kantelen om dezelfde bochtradius te behouden.
De ‘broodrijder’ over rijden in de sneeuw
Alle
bovenstaande tips klinken misschien een
beetje logisch en voor de hand liggend; daarom vroegen we Mike de Jongh naar
zijn ervaringen. Mike is namelijk motoragent en zit ondanks de
weersomstandigheden minstens 8 uur per dag op zijn motor. Hoe overleeft hij de
winter?
‘Natuurlijk
kom ik vaak gladheid tegen; maar dat hebben we op de opleiding behandeld dus je
weet waar je op moet letten. Op- en afritten zijn vaak gladder, net als
fietspaden en houten bruggetjes. Daarnaast moet je ook letten op kleine dingen
zoals wegmarkeringen en lasnaden. Maar zolang je ver vooruit kijkt gaat het
goed. Bochten kunnen wel wat lastiger zijn; deze moet je rustig inrijden en
wanneer het mogelijk is met wat meer gas weer uit komen.’
‘Tegen
de kou kun je niet echt worden opgeleid. Daartegen helpt alleen goede kleding.
In mijn leren jas draag ik natuurlijk wintervoering. Daaronder heb ik een
windstopper en een thermoshirtje. En als het echt koud wordt doe ik er nog een
trui bij aan. Winterhandschoenen draag ik bij voorkeur niet omdat die te dik
zijn; dat is lastig wanneer ik in een schietwaardige situatie terechtkom.
Bovendien kun je met dikke handschoenen geen bonnen schrijven. Ik geef de
voorkeur aan dunne handschoenen met daaronder rubberen handschoenen die ze in
ziekenhuizen gebruiken; dat gaat broeien en geeft zo een beetje extra warmte.
En ik heb natuurlijk handvatverwarming op mijn motor.’
Na het rijden in de sneeuw
Zo
zie je dat er zelfs in deze weersomstandigheden nog motorrijders zijn die de
weg op gaan; een kwestie van voorzichtigheid en voorbereiding. Maar ook na het
motorrijden zijn er een aantal dingen waar je bij stil moet staan. Hoe je
bijvoorbeeld die pekel van je motor krijgt. Even afspoelen met de tuinslang is
hiervoor voldoende. Doe dit wel met koud water; warm water zorgt er juist voor
dat pekel nog agressiever op het metaal reageert. Na het afspoelen doe je er
goed aan om in elk geval het contactslot nog even droog te maken; zo voorkom je
dat het slot vast vriest. Zo kun je weer probleemloos beginnen aan je volgende
rit in de sneeuw.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=428494350557115&set=a.259971104076108.60572.100001896622587&type=1&comment_id=1071100&ref=notif¬if_t=photo_comment
BeantwoordenVerwijderen