dinsdag 15 januari 2013

Motorrijden in de sneeuw



Heel Nederland is bedekt onder een deken van sneeuw. Welke doorrijder haalt het nu nog in z’n hoofd om met de motor op pad te gaan? Wij denken dat er vast wel een paar koppige motorrijders zijn die het erop zullen wagen. Maar hoe rij je door de sneeuw zonder brokken te maken?

 Met de auto kan je nog terugvallen op winterbanden; of in het ergste geval sneeuwkettingen. Dat is een luxe die motorrijders niet hebben. Niet dat er geen winterbanden zijn voor de motor, integendeel. Maar er zijn waarschijnlijk maar weinig motorrijders die voor een paar dagen sneeuw winterbanden zullen aanschaffen. Mocht jij toch een van die motorrijders zijn dan is hier meer informatie te vinden over winterbanden voor de motor.

Goed zicht in de sneeuw

Rijden in winterse omstandigheden brengt een groter risico met zich mee. Zien en gezien worden is daarom van levensbelang. Zodoende is het gebruik van een verduisterd vizier tijdens de donkere winterdagen absoluut uitgesloten. Daarnaast is het natuurlijk net zo belangrijk dat je zelf ook gezien wordt; controleer daarom voor vertrek of je verlichting werkt en of deze ook echt aan staat.

De motor en de sneeuw

Een dik pak sneeuw schrikt misschien af maar is niet het grootste gevaar. Het is juist de platgereden sneeuw die de weg verandert in een ijsbaan. Daar komt nog eens bij dat de meeste wegen lichtelijk gebold zijn om zo voor een goede afvoer van het regenwater te zorgen. Blijf daarom zo veel mogelijk met je motor op het hoogste punt; op een hellend vlak glijdt je motor namelijk snel weg. Slechts zelden verliezen beide banden tegelijkertijd hun grip. Het is vaak een van je wielen die ineens wegschiet; en probeer dat dan nog maar eens recht te trekken. Om zulke taferelen te voorkomen wil je zo veel mogelijk grip. Dat bereik je door de bandenspanning iets te verlagen zodat het raakvlak groter wordt.

Wat betreft het rijden zijn de bochten het gevaarlijkst. Je denkt wel twee keer na voordat je onbesuisd de motor de bocht in gooit. Het liefst houd je de hellingshoek zo klein mogelijk. Dit doe je door je gewicht iets meer aan de binnenkant van de bocht te houden; door je gewicht ‘naast’ de motor te plaatsen hoef je minder ver te kantelen om dezelfde bochtradius te behouden.

De ‘broodrijder’ over rijden in de sneeuw

Alle bovenstaande tips  klinken misschien een beetje logisch en voor de hand liggend; daarom vroegen we Mike de Jongh naar zijn ervaringen. Mike is namelijk motoragent en zit ondanks de weersomstandigheden minstens 8 uur per dag op zijn motor. Hoe overleeft hij de winter?

‘Natuurlijk kom ik vaak gladheid tegen; maar dat hebben we op de opleiding behandeld dus je weet waar je op moet letten. Op- en afritten zijn vaak gladder, net als fietspaden en houten bruggetjes. Daarnaast moet je ook letten op kleine dingen zoals wegmarkeringen en lasnaden. Maar zolang je ver vooruit kijkt gaat het goed. Bochten kunnen wel wat lastiger zijn; deze moet je rustig inrijden en wanneer het mogelijk is met wat meer gas weer uit komen.’

‘Tegen de kou kun je niet echt worden opgeleid. Daartegen helpt alleen goede kleding. In mijn leren jas draag ik natuurlijk wintervoering. Daaronder heb ik een windstopper en een thermoshirtje. En als het echt koud wordt doe ik er nog een trui bij aan. Winterhandschoenen draag ik bij voorkeur niet omdat die te dik zijn; dat is lastig wanneer ik in een schietwaardige situatie terechtkom. Bovendien kun je met dikke handschoenen geen bonnen schrijven. Ik geef de voorkeur aan dunne handschoenen met daaronder rubberen handschoenen die ze in ziekenhuizen gebruiken; dat gaat broeien en geeft zo een beetje extra warmte. En ik heb natuurlijk handvatverwarming op mijn motor.’

Na het rijden in de sneeuw

Zo zie je dat er zelfs in deze weersomstandigheden nog motorrijders zijn die de weg op gaan; een kwestie van voorzichtigheid en voorbereiding. Maar ook na het motorrijden zijn er een aantal dingen waar je bij stil moet staan. Hoe je bijvoorbeeld die pekel van je motor krijgt. Even afspoelen met de tuinslang is hiervoor voldoende. Doe dit wel met koud water; warm water zorgt er juist voor dat pekel nog agressiever op het metaal reageert. Na het afspoelen doe je er goed aan om in elk geval het contactslot nog even droog te maken; zo voorkom je dat het slot vast vriest. Zo kun je weer probleemloos beginnen aan je volgende rit in de sneeuw.

1 opmerking:

  1. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=428494350557115&set=a.259971104076108.60572.100001896622587&type=1&comment_id=1071100&ref=notif&notif_t=photo_comment

    BeantwoordenVerwijderen