vrijdag 25 januari 2013

Omgevallen motor overeind zetten



Is het geen grind dat je onderuit haalt dan is het wel sneeuw. Voor je het weet lig je met je motor in de berm; beschaamd en hopend dat niemand je heeft gezien. Snel krabbel je overeind en concludeer je opgelucht dat je reputatie nog in tact is; geen hond in de buurt. Maar wie gaat je nu helpen om je motor weer overeind te krijgen?

Bijna elke beginnende motorrijder is bang om te vallen; maar het idee dat je na het vallen je motor niet meer overeind krijgt is misschien nog wel angstaanjagender. Dat gênante  moment waarbij je – na eerst uit alle macht zelf met je motor te hebben geworsteld – toch een van de toekijkende ramptoeristen om hulp moet vragen.

Dit is een van die voorvallen die je doet afvragen of je wel een echte motorrijder bent; immers mag je van een beetje motorrijder verwachten dat ie in staat is om z’n eigen motor overeind te tillen. Maar ondanks het bekende stereotype is de gemiddelde motorrijder geen stoere in leer gehulde klerenkast. En aangezien de kans op valpartijen in de winter alleen maar toeneemt laten we hier een methode zien waarmee je nagenoeg elke motor overeind kan krijgen, zonder dat daar veel spierkracht voor nodig is.

Voordat je de motor overeind zet

Door het onheil getroffen heb je je motor enigszins overhaast en niet geheel naar je zin op de grond gedeponeerd. Geen paniek om de eventuele schade aan je motor, je eigen veiligheid is het belangrijkste en dus je eerste zorg. Wanneer je jezelf ervan hebt overtuigd dat je in orde bent kun je je aandacht richten op de motor.

Voordat je begint met het optillen van de motor zijn er een aantal stappen die je langs moet lopen. Controleer eerst of je motor in een versnelling staat en niet in de vrij. Zo weet je zeker dat de motor niet wegrijdt wanneer je gaat tillen. Daarnaast verwijder je grind, zand en andere rommel rondom de wielen om te voorkomen dat de motor wegglijdt tijdens het tillen. Je bent nu klaar om je motor overeind te zetten.

De motor overeind zetten

Bij het overeind zetten van de motor zal je al snel de neiging hebben om aan het stuur te gaan tillen. Dit is goed te doen wanneer een tweede persoon helpt tillen aan de achterkant van de motor. In dit geval doe je het alleen en dat vereist toch een andere aanpak.
 
Laten we er voor het gemak even van uit gaan dat de motor op de linkerzijde ligt. Hurk neer naast de motor met je rug richting het zadel en positioneer je onderrug tegen het zadel. Pak nu met je rechterhand de linker handgreep van de motor en trek deze zo ver mogelijk naar je toe. Zoek met je linkerhand een stevig punt waar je aan kan tillen. Sommige motoren hebben aan weerszijden speciale beugels waar de medepassagier zich aan vast kan houden. Deze beugels zijn ook bruikbaar bij het optillen van de motor.

Wanneer je in de juist positie zit en denkt genoeg grip te hebben begint je langzaam vanuit je benen te duwen. Het is belangrijk dat je hierbij je rug recht houdt. Het zijn je benen die het werk doen, niet je rug. Wanneer de motor in beweging komt zet je voorzichtig kleine stapjes naar achteren totdat de motor helemaal overeind staat.

Omdat de motor deze keer op de linkerzijde lag hoef je nu alleen nog maar de standaard uit te klappen. Wanneer de motor op de rechterzijde ligt, zal de standaard zich aan de andere kant van de motor bevinden. In dat geval is het verstandig om deze al uit te klappen voordat je begint met tillen.

Wanneer de motor weer overeind staat

Je bent erin geslaagd om zelfstandig je motor overeind te tillen en staat alweer te popelen om verder te rijden. In de meeste gevallen heeft de motor slechts wat krasjes opgelopen en is verder rijden geen enkel probleem.

Het wordt een ander verhaal wanneer een van je spiegels of knipperlichten is afgebroken. Of nog erger; wanneer er vloeistof uit de motor lekt. In dat geval is het beter om de motor te laten staan en ander vervoer te regelen. Gelukkig komt dit zelden voor.

Dat je in staat bent om zelfstandig je motor overeind te tillen wil natuurlijk niet zeggen dat je dit perse alleen moet doen. Met behulp van een ander is het altijd makkelijker. Vraag daarom altijd om hulp wanneer je niet aandurft om het alleen te doen.   

8 opmerkingen:

  1. Probeer maar eens met een zware BMW toerfiets en een slechte rug....... veel succes !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom til je met je benen; niet met je rug.

      Verwijderen
    2. Lukt ook met een Harley hoor :-) en ik heb al artrose in mn knieen.

      Verwijderen
  2. Staat toch dat je niet met je rug moet tillen! Hoe zwaarder de motor hoe belangrijker het is dat je de rug recht houd. Ik vond het net als de eerste keer de motor op de bok zetten: voelen waar je moet pakken en hoe je kracht gaat zetten. Als je het een paar keer heb gedaan gaat het steeds makkelijker. Eigenlijk hoort het, wat mij betreft, bij de opleiding want daar gaan de meeste mensen wel eens onderuit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij een VRO deden ze het net ff anders, wat ik minder belastend vond voor de rug, omdat je tilt vanuit de knie. Voorover je motor knielen en dan opstaan. Lukte prima..maar het was ook een pacific coast....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze snap ik niet. Als je echt voorover bedoeld, dan sta je voorover gebukt. Of bedoelje vóór over de motor geknielld, dus niet voorover, maar aan de voorkant, maar ook dan weet ik niet wat je doet

      Verwijderen
  4. mn zzr 1100 op getild heb nog pijn in mn lende

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je moet de motor rijden die je ook zelf kunt handlen.

    BeantwoordenVerwijderen