donderdag 7 februari 2013

Wat doe je met je pekelfiets na de winter?


De winter is bijna voorbij is, vocht, kou en pekel hebben hun sporen nagelaten, en je pekelfiets is niets meer dan een zielig hoopje oxidatie. Voor een klein bedrag van de sloop gered om mee in de pekel te spelen. Tot het uiterste geparasiteerd, onteerd en beroofd van een toekomst. Geen hoop meer om ooit nog eens over het asfalt te jakkeren. Wat doe je dan met zo’n motor?

Van pekelfiets naar donorfiets

Over het algemeen zijn pekelfietsen – door alle folteringen van de winter – niet veel waard. Maar aan nagenoeg elke pekelfiets zitten wel bruikbare onderdelen. En toevallig is hier een grote markt voor. Het demonteren van je pekelfiets is daarom zeker het overwegen waard.

Gewoonlijk kan het demonteren van een voertuig alleen worden gedaan door een demontagebedrijf dat door de RDW wordt erkend. Gelukkig zijn motoren hierop een uitzondering.

Wanneer je besluit om je pekelfiets te demonteren moet je wel een aangetekende brief naar de RDW sturen. Hierin geef je aan dat je je pekelfiets wilt slopen en dat de motor daarom uit de kentekenregistratie gehaald moet worden. Naast deze brief stuur je ook alle drie de delen van het kentekenbewijs op. Dus het Voertuigbewijs, Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs. En als laatste een kopie van je legitimatiebewijs.

Vervolgens ontvang je enkele dagen later een bevestiging dat de registratie wordt beëindigd. Hierna kun je na hartenlust je pekelfiets slopen, waarna je via Marktplaats en Ebay een nieuwe eigenaar kan zoeken voor de onderdelen.   

Roest in vrede ouwe pekelfiets

Geen zin om je handen vuil te maken? In dat geval kun je je pekelfiets aanbieden aan een motorsloop. Deze nemen de motor voor een kleine vergoeding van je over om deze vervolgens te demonteren en de onderdelen te verkopen. Dit is een stuk gemakkelijker aangezien de motorsloop de zaken afhandelt met de RDW. Vergeet alleen niet alle delen van het kentekenbewijs mee te nemen wanneer je je pekelfiets naar de sloop brengt.

Sommige demontagebedrijven zijn aangesloten bij Stiba; de brancheorganisatie van motor, auto, truck of aanverwante voertuigdemontagebedrijven. Dit betekent dat deze bedrijven voldoen aan strenge milieunormen en beschikken over het certificaat ‘KwaliteitsZorg Demontage’. Dat houdt in dat ze zich houden aan de KZD-norm wat betreft demontage, arbowetgeving en recycling.



Wettelijk gezien hoeven voertuigdemontage bedrijven niet aan deze norm te voldoen. En bij het aanbieden van een voertuig voegt zo’n certificaat van kwaliteitszorg weinig toe. Pas wanneer je onderdelen koopt, is het verstandig om te kiezen voor een sloop die is aangesloten bij Stiba. Hier kan je dan terecht met eventuele klachten over ondeugdelijke onderdelen.

Maar de hamvraag is natuurlijk: ‘Wat krijg ik op de sloop voor mijn oude pekelfiets?’ Het is heel moeilijk om hier een indicatie van te geven aangezien er veel factoren meespelen. Bouwjaar, kilometerstand, eventuele schade, en als belangrijkste factor, het type. Vraag en aanbod spelen altijd een rol. Er zal meer vraag zijn naar onderdelen van een Suzuki GSX  dan naar onderdelen van een in de vergetelheid geraakte Sparta.

Een pekelfiets die van ellende uit elkaar valt zal hooguit een paar tientjes opleveren. Een degelijk exemplaar zal zo’n honderd á tweehonderd euro opbrengen.

Een pekelfiets in zomerslaap

Terminaal of niet; sommige motorrijders zijn ervan overtuigd dat hun pekelfiets nog wel een winter kan overleven. Deze pekelfietsen staan de hele zomer te wachten tot Koning Winter in het land arriveert. Dit betekent dat de motor lange tijd niet wordt gebruikt. Het is dan zonde om voor die maanden wegenbelasting te betalen. In dat geval is verstandig om de motor te laten schorsen.

Je kan je pekelfiets laten schorsen bij de grotere PostNL-kantoren of online via rdw.nl. Deze schorsing duurt maximaal 12 maanden, daarna moet je de schorsing weer opnieuw aanvragen. Gedurende deze periode betaal je geen wegenbelasting en mag je met de motor niet de openbare weg op. Het is natuurlijk wel mogelijk om de schorsing te beëindigen voordat de twaalf maanden om zijn. Vanaf dat moment krijg je automatisch een rekening van de belasting dienst voor de wegenbelasting.

Aan het schorsen zijn wel kosten verbonden; motoren vallen hierbij in de lage categorie van 24 euro.

Wie heeft de lelijkst pekelfiets?

Wat je ook besluit om te doen; neem in elk geval even de moeite om een foto van je pekelfiets te maken. Promotor geeft namelijk 5 Led Alert Safety Lights weg aan de 5 lelijkste pekelfietsen.

Je hoeft alleen maar even een foto te maken en deze op te sturen naar nmentink@anwb.nl.  Meer informatie over deze actie is hier te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten