woensdag 1 december 2010

Winterbanden:
voor allroads en motorscooters

Als de eerste sneeuwvlokken uit de lucht dwarrelen trapt de Nederlandse automobilist massaal op de rem om met 20km/u voort te schuifelen op de zo netjes bestrooide wegen in Nederland. Better safe than sorry, met 900 kilometer file in de avondspits tot gevolg.

Omdat met de dalende temperatuur de betrouwbaarheid van de NS evenredig daalt, lijkt de motor een prima oplossing voor je woon-werkverkeer. Maar ja… glad hè? Gezien de populariteit van winterbanden in de autowereld zijn winterbanden op je motor dan misschien niet zo’n gek idee.



Even kort: een band hoeft nog geen winterband te zijn als ‘ie het kenmerk ‘M&S’ (Mud & Snow) heeft. Een fabrikant mag zijn band al zo noemen als het profiel open genoeg is om sneeuw af te voeren. Deze open offroad bandjes zijn echter vrij hard, en een harde compound is niet wat je wilt bij koud en glad weer. Kenmerk van een winterband is juist dat het rubber ook bij lagere temperaturen zacht genoeg blijft om grip te garanderen.

Vereisten zijn dus: een open profiel gecombineerd met een zachte compound. De enige band voor motoren die aan die eisen voldoet is nog steeds de Heidenau K60 Snowtex. In onze bandentest uit 2007 bleek deze band de beste keus voor sneeuw en ijzel. Was de band toentertijd alleen leverbaar voor lichte allroads, nu is hij er ook voor de zwaardere fietsen als de BMW GS en de V-Strom.

Voor motorscooters is de keuze veel groter. Heidenau heeft voor de kleine maatjes verschillende winterbanden in het assortiment. Ook Metzeler doet mee met de Feelfree Wintec, en de Tsjechische bandenfabrikant Mitas levert de S11 voor de winterse wegen.  Als laatste is er de IRC Urban Snow, waarvan de naam genoeg zegt.

De rijder van alles wat er tussen een motorscooter en een allroad inzit moet het nog even stellen met gewone vierseizoensbanden. Maar ook de rijder met winterbanden moet onthouden: ijs is ijs, daarop blijft geen enkele tweewieler overeind. Ook eentje met winterbanden niet.

7 opmerkingen:

  1. Heb de IRC-urban snow banden onder mijn motorscooter zitten. Ik gebruik de motorscooter elke dag voor woon-werk verkeer en ik kan zeggen dat met deze sneeuwval de banden toch nog aardige grip geven. Voor mij is het een uitkomst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed te horen! Op wat voor motorscooter rij je?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De beste oplossing is gewoon zijspan gaan rijden; de kans dat je dan nog omvalt wordt toch wel een stuk kleiner!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zijspanrijden is leuk en omvallen, tsja dan moet je wel heel veel pech hebben.
    Maar met een zijspan sta je ook in de file.
    En als ik met dit weer in de file moet staan dan maar in de auto, kacheltje en de radio aan.
    Dat is toch aangenamer.
    En omdat ik een hele grote hekel aan filerijden heb rij ik gewoon door met m'n motor...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik rij meer dan 20.000 per jaar maar vind het te tricky om met m'n K1300GT over besneeuwde wegen te rijden. Volgens mij staat er ook geen M&S labeltje op de Bridgestone BT023 banden. Helaas. Toch een paar dagen per jaar niet rijden.

    BeantwoordenVerwijderen