maandag 6 december 2010

Winterbanden ook voor motorfiets verplicht in Duitsland

Vanaf deze winter is het in Duitsland officieel verplicht winterbanden te hebben bij 'winterse omstandigheden'. Deze wet, sinds afgelopen zaterdag van kracht, geldt ook voor motorfietsen.




"Bij gladheid, natte sneeuw, rijp of ijzel mag een motorvoertuig alleen nog maar bereden worden met banden, waarvan het profiel, de compound of opbouw voor de hiervoor genoemde winterse omstandigheden ontworpen zijn (winterbanden)." De banden moeten als winterband gekenmerkt zijn, en dus de letters 'M&S' of een sneeuwvlokje op de band hebben staan.

Omdat het hier om een gedragsregel gaat die verplicht is voor alle motorvoertuigen, moeten ook motorfietsen winterbanden hebben bij winterse omstandigheden. Dit geldt ook voor motorvoertuigen uit het buitenland. Dat er weinig aanbod is van winterbanden voor motorfietsen maakt geen verschil. Rijden in winterse omstandigheden zonder winterbanden is strafbaar met een geldboete van € 40. Hou je ook nog eens het verkeer op, dan verdubbelt de boete.

Navraag bij de ADAC, die op zijn beurt weer contact heeft gehad met het Duitse ministerie van Verkeer, leert dat deze conclusie de juiste is.

12 opmerkingen:

  1. De gedragsregel zegt dat dit alleen geldt voor voertuigen met 4 of meer wielen !!!!
    NIET voor motorfietsen !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte redactie,

    U stelt dat winterbanden verplicht zijn in Duitsland. Op het BMW-GS forum is dit al enige tijd onderwerp van discussie.
    Ik wil U graag wijzen op dat topic, http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?p=651637#651637,
    waarin gesteld wordt dat winterbanden niet voor motorfietsen gelden!!
    Met vr. gr. Frans Awater
    [ quote]
    Daktari, kijk op deze link voor het officiële besluit van de Bundesrat.

    Ook daaruit blijkt dat het alleen handelt over voertuigen (en banden) die behelst worden door de Richtlijn 92/93/EEG. De daarin genoemde "kraftfahrzeugen" zijn alleen die met ten minste vier wielen. Motorbanden worden in andere richtlijnen behandeld.

    Kijk ook naar het officiële persbericht van het Bundesministerium. Daarin staat o.a.: Für Auto- und LKW-Fahrer gilt dann:

    Ook op diverse Duitse motor- en juristenfora wordt - na nadere beschouwing van en verdieping in de nieuwe (tekst van de) regeling - de conclusie gemeld dat het niet voor motorfietsen geldt.

    Het eerste misverstand - dat de winterbandenplicht tevens voor motorfietsen zou gelden - is ontstaan omdat in het artikel het woord "Kraftfahrzeug" wordt gebruikt.
    Onder Kraftfahrzeug worden immers ook motorfietsen en bromfietsen (Krafträder) begrepen.
    Men heeft zich kennelijk niet verder verdiept in de materie en is als gevolg daarvan tot die onjuiste conclusie gekomen.
    Echter is het een "Kraftfahrzeug" in de zin van de EG richtlijn. En daar vallen motorfietsen niet onder.

    Nog afgezien van het feit dat geen enkele motorband voldoet of kan voldoen aan de in de bijlage gestelde eisen voor winterbanden en/of M+S banden. Immers, de banden voor motorfietsen zijn voor wat betreft loopvlak, profiel, structuur en samenstelling niet specifiek vervaardigd voor het gebruik onder (de genoemde) winterse omstandigheden. (... bei denen das Profil der Lauffläche und die Struktur so konzipiert sind, dass sie vor allem auf Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften ge-währleisten als normale Reifen.)
    Het rubber van de zogenaamde off-road motorbanden met een grof profiel heeft geen specifieke wintersamenstelling maar een (te harde) zomersamenstelling. Daarbij is dat soort banden voor de meeste motorfietsen niet verkrijgbaar. Bovendien is een winterband of sneeuwband voor een motorfiets weinig zinvol of functioneel aangezien het contactoppervlak met de weg vele malen kleiner is dan bij een auto.

    Het is zondermeer niet verstandig om in genoemde weersomstandigheden met de motor de weg op te gaan.
    [einde quote]

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Frans, Ard en anderen,

    Er is nog veel onduidelijkheid over de nieuwe wetgeving omtrent winterbanden. Ook in Duitsland zelf is er discussie of deze regels ook voor motoren gelden.

    De afdeling Rechtshulp van de ANWB is tot bovenstaande conclusie gekomen na contact met de ADAC.

    Naar aanleiding van jullie opmerkingen hebben ze echter opnieuw contact gezocht met het Duitse Ministerie van Verkeer. We hopen op korte termijn uitsluitsel te kunnen geven, we houden jullie op de hoogte!

    De redactie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aangezien ik merk, dat ik naar mate de leeftijd vordert, al wat meer moeite heb om mijn BMW11ooR uit 1998 op de weg te houden, ben ik best wel blij met de mogelijkheid van winterbanden op een motor en heb er ook geld en moeite voor over. Met mijn Ford Mondeo (36000 km per jaar dag en nacht in continuedienst) ondervind ik al vele jaren de voordelen van winterbanden!!!!!! Ik ga van de week meteen informeren, want over anderhalve week zou ik best weer op de "brommer" naar Utrecht willen (180 km v.v.) Met vriendelijke groet, Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.bundesrat.de/cln_171/SharedDocs/Drucksachen/2010/0601-700/699-10,templateId=raw,property=publicationFile.pdf/699-10.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi,

    voor mijn motorfiets is alleen de voorband leverbaar als echte winterband (21 inch Heidenau) achter lukt dat niet (17 inch) dus heb ik maar voor hetzelfde profiel gekozen als voor. Jammer dat zo'n gangbare maat nog niet leverbaar is, de voorband doet het goed met de gladheid. Ik heb geen auto, dus voor mij is het geen optie om op vier wielen te gaan. In Duitsland zou ik dus verplicht worden om een auto aan te schaffen? Of een motor met andere bandenmaat?

    Groeten, Tom.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoals al door anderen gemeld geldt deze nieuwe Duitse eis alleen voor motorvoertuigen op 4 of meer wielen. Geen ADAC voor nodig! Er wordt verwezen naar EU voorschrift 92/23/EEG, waarin voor de definitie van "motorvoertuig" verwezen wordt naar Richtlijn 70/156/EEG en die gold alleen voor de categorieën: personenauto, bus, vrachtauto. Zie http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/documents/directives/directive-92-23-eec_en.htm ; door achter "CONSOLIDATED" op de stippels te klikken kunt u de Nederlandse tekst binnenhalen.

    Maar goed ook, want voor motorfietsen zijn te weinig echte winterbanden beschikbaar. Overigens maken winterbanden ook weer niet zoveel verschil; op ijs blijft een tweewieler lastig te controleren, zonder spikes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het eens met de laatste reactie van Pieter.
    Met twee wielen onder je kont blijft het een risico, ook met winterbanden.
    Ik rij zelf altijd door in de winter, maar zie het voordeel van winterbanden niet echt. Ik denk eerder dat het een onterecht gevoel geeft van veiligheid. Als het echt te gevaarlijk is dan rij ik gewoon niet!

    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Alle tegenwerpingen ten spijt blijft ANWB Rechtshulp bij de conclusie dat de winterbandenplicht ook voor motoren geldt! Het toonaangevende Duitse motormagazine Motorrad heeft dit ook bekend gemaakt aan hun lezers.

    Dat er weinig winterbanden voor motoren beschikbaar zijn doet er niet toe. De Duitse Minister van Verkeer geeft ook geen oplossing voor dit probleem.

    Het lijkt er dus op dat de Duitse motorrijder bij sneeuw en ijs zijn motor voortaan moet laten staan als hij geen winterbanden heeft (of kan krijgen). Dat zou gek zijn, dus de discussie is voorlopig nog niet afgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het blijft vreemd dat er niet wordt ingegaan op de verwijzing naar de regeling 92/93/EEG en het feit dat het daar gaat om vierwielige motorvoertuigen.

    In Nederland in ieder geval is het mijns inziens nog steeds zo, dat lagere wetgeving de hogere niet mag uitbreiden. In deze zaak dus een uitbreiding geven aan het begrip vierwielig of meer.
    Zou dat in Duitsland anders zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. absoluut geen noppen onder mijn R1150GS. met sportbanden heerlijk glissen en glijden houdt een mens scherp !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Seit dem 4. Dezember gilt in Deutschland eine neu formulierte Winterreifenpflicht. Wer bei „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“ unterwegs ist, wie es in § 2 Abs. 3a StVo heißt, muss sein Fahrzeug mit Winterreifen ausrüsten. Diese Regel gilt auch für Zweiräder.

    Winterreifen sind nach der Definition des Ministeriums alle Reifen, die eine „M+S“-Markierung an der Seitenwand tragen. Für Motorradfahrer ergibt sich damit ein Problem: Solche Reifen sind – von Ausnahmen etwa auf dem Rollermarkt abgesehen – für Motorräder nicht lieferbar. Wer seine Maschine bei den oben genannten Straßenbedingungen trotzdem nutzt, riskiert ein Bußgeld von 40 Euro. Bei Behinderung anderer Verkehrsteilnehmer fallen 80 Euro an; außerdem gibt es einen Punkt im Verkehrszentralregister.

    http://www.kfz-betrieb.vogel.de/motorradmarkt/articles/295586/

    Even voor de geen die het niet vertalen kan het is in DUITSLAND verplicht

    BeantwoordenVerwijderen