donderdag 9 december 2010

Zorg voor je accu

Extra aandacht voor je accu is in de winter noodzakelijk, of je nu doorrijdt of niet. Maar waarom eigenlijk? En hoe hou je je accu tijdens je winterstop gezond?   

Van een paar maanden stilstand gaat je accu achteruit, dat weet iedereen. Maar door goed onderhoud zorg je er voor dat je motor in de lente weer met één druk op de knop start.



Hoe werkt het?
Vrijwel alle motoren zijn voorzien van conventionele loodaccu’s. Platen lood en loodoxide in een bad met een zwavelzuuroplossing zorgen voor voldoende stroom om onze motor te starten- waarna de accu snel weer wordt bijgeladen. Dit snelle bijladen is nodig omdat het type accu dat in motoren (en auto’s) gebruikt wordt hard achteruit gaat door sterk ontladen. Als een accu ontladen raakt verdwijnt het zwavelzuur uit het bad. Er ontstaat dan een harde, onoplosbare laag loodsulfaat op de platen, die niet elektrisch geleidend is. De capaciteit wordt blijvend minder, of je accu laadt zelfs helemaal niet meer bij. Er wordt dan ook aangeraden de accu niet verder dan 25% te ontladen.

Stilstand is achteruitgang
Als je accu niet wordt gebruikt loopt ‘ie langzaam leeg. Dat zorgt voor twee problemen: als er te veel loodsulfaat op de platen ontstaat, is de accu niet meer op te laden. Dan kun je in het voorjaar een nieuwe accu kopen. Daarnaast bevriest je accu sneller als het zwavelzuur verdwijnt. Als je motor in een schuurtje in de vrieskou verblijft, bestaat dus het risico dat je accu kapot vriest, met alle vervelende gevolgen van dien.

Opladen
Zorgen dat je accu goed geladen blijft is dus het devies! Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen. Deze houden je accu netjes op spanning. De duurdere versies als de OptiMATE4 meten van tijd tot tijd of de accu bijgeladen moet worden en doen dat vervolgens automatisch. Ideaal! Staat je motor in de vrieskou? Demonteer je accu en zet ‘m binnen, dan houdt hij het ook langer vol.

Wat je in ieder geval niet moet doen is je motorfiets ééns in de zoveel tijd starten en een tijd laten lopen zonder daadwerkelijk te rijden. Je accu laadt dan wel bij, maar vormt zich dan condens in het motorblok, wat nog schadelijker is dan een leeglopende accu.

Ontladen? Niet doen!
Je hoort nogal eens dat het  goed is een accu die lange tijd niet wordt gebruikt, helemaal te ontladen om hem vervolgens weer volledig op te laden. Niet doen!. Je accu slijt er alleen maar van, zoals gezegd vermindert ontladen de levensduur sterk.

Doorrijden
Rij je gewoon door ’s winters? Ook dan heeft je accu het moeilijk. Door lagere temperatuur neemt de startweerstand van je motorblok toe, terwijl je accucapaciteit afneemt. Een accu die al wat ouder is zal dus moeite met het starten van de motor hebben. Tijdig vervangen dus, want aanduwen is met dit gladde weer ook geen aanrader. 


Zie voor een uitgebreide test van 28 acculaders deze PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten