De winter
is begonnen en de motor wordt massaal ingeruild voor de vierwieler. Wat
overblijft is een handjevol doorrijders die de perikelen van de winter
weerstaan. Hierbij hebben we niet over sneeuw, kou of gladheid. Het grote
gevaar voor onze werk- en sierpaarden schuilt in pekel.
De
combinatie van water en zout zorgt voor het ontstaan van pekel, een gruwel waar
geen motor tegenop gewassen is. Hoe voorkom je dat pekel je motor verandert in
een zielig hoopje oud ijzer?
Schoonmaken na rijden in de pekel
Na het
maken van een ritje is het in elk geval verstandig om je motor af te spoelen om
hem van alle pekel te ontdoen. Doe dit
met koud water. Warm water zorgt er juist voor dat pekel nog agressiever op
het metaal reageert. Spoel daarom je motor pas af als het motorblok is
afgekoeld. Let er daarnaast op dat je voldoende water gebruikt zodat je ook
echt alle pekel wegspoelt en er geen resten achterblijven in de kieren.
Bescherming tegen pekel
Wanneer je
dagelijks met je motor de winter trotseert is elke dag de motor afspoelen
onbegonnen werk. Het wordt dan tijd om over te stappen op zwaardere middelen. Dan
kom je uit bij het grote aantal anti-corrosiemiddelen waarmee de markt wordt
overspoeld. Deze zijn grofweg in te delen in twee categorieën: De eerste groep bestaat uit multifunctionele
smeermiddelen die naast het smeren van de onderdelen ook een beschermend laagje
aanbrengt. Het grootste voordeel van deze producten is dat ze zeer vloeibaar
zijn zodat ze goed in spleten en kieren kruipen en ook daar bescherming bieden.
Het nadeel is dat deze multifunctionele middelen maar een dun laagje
aanbrengen. Dus na de eerste de beste regenbui ben je weer overgeleverd aan de
corroderende werking van pekel.
Dit is
niet het geval bij middelen uit de tweede groep. Deze producten werken op
wasbasis en laten een dikke laag achter die beter bestand is tegen de
weerselementen. Sterker nog; deze producten zijn zo hardnekkig dat je ze niet zomaar
met de tuinslang van je motor spoelt. Vaak komt het er op neer dat je na de
winter een dagje met petroleum of terpentine in de weer bent om je motor weer
een beetje toonbaar te maken. Let er hierbij op dat je geen petroleum of
terpentine op de kuip of het windscherm morst, omdat dit kan leiden tot
beschadigingen.
Expert over pekel
Erik van
Lent is een professional op het gebied van motorkeuringen. Gedurende zijn jarenlange
loopbaan heeft hij al heel wat motoren gezien die ten prooi waren gevallen aan
pekel: ‘Het grootste probleem is dat de meeste anti-corrosiemiddelen niet goed
aan de motor hechten. Na één regenbui is het grootste deel van de beschermlaag
alweer verdwenen. Daarnaast zijn er onderdelen – bijvoorbeeld de uitlaat – die
warm worden en daarom helemaal niet te beschermen zijn.’
‘Ondanks
dat hoor ik veel positieve verhalen over de producten op wasbasis. En het
verwijderen ervan is een stuk minder arbeidsintensief dan vaak wordt beweerd.
De fout die veel mensen maken is dat ze hun motor reinigen met een
hogedrukspuit omdat dat lekker makkelijk is. Alleen zet je er zo druk op
waardoor je alles naar binnen spuit. Met een emmer lauw water en een spons bereik
je een veel beter resultaat.’
‘Toch is
er geen enkel product dat volledige bescherming biedt tegen pekel. Je kunt
natuurlijk na elk ritje je motor afspoelen, maar er is geen hond die dat doet. Wanneer
je na de winter verzekerd wilt zijn van een motor zonder pekelschade kun je hem
het beste tijdelijk verruilen voor een pekelfiets.’
Bij aanschaf van de motor haal ik alle stekkers los en smeer ze in met zuurvrije vaseline. Daarna kun je de motor zonder problemen met de hoge druk reiniger schoonspuiten. Dat doe ik in de winter één keer per week. Daarna spuit ik de hele motor, ook de lak, in met siliconenspray.
BeantwoordenVerwijderen