woensdag 19 december 2012

Hekel aan pekel



De winter is begonnen en de motor wordt massaal ingeruild voor de vierwieler. Wat overblijft is een handjevol doorrijders die de perikelen van de winter weerstaan. Hierbij hebben we niet over sneeuw, kou of gladheid. Het grote gevaar voor onze werk- en sierpaarden schuilt in pekel.

De combinatie van water en zout zorgt voor het ontstaan van pekel, een gruwel waar geen motor tegenop gewassen is. Hoe voorkom je dat pekel je motor verandert in een zielig hoopje oud ijzer?


Schoonmaken na rijden in de pekel

Na het maken van een ritje is het in elk geval verstandig om je motor af te spoelen om hem van alle pekel te ontdoen. Doe dit met koud water. Warm water zorgt er juist voor dat pekel nog agressiever op het metaal reageert. Spoel daarom je motor pas af als het motorblok is afgekoeld. Let er daarnaast op dat je voldoende water gebruikt zodat je ook echt alle pekel wegspoelt en er geen resten achterblijven in de kieren.

Bescherming tegen pekel

Wanneer je dagelijks met je motor de winter trotseert is elke dag de motor afspoelen onbegonnen werk. Het wordt dan tijd om over te stappen op zwaardere middelen. Dan kom je uit bij het grote aantal anti-corrosiemiddelen waarmee de markt wordt overspoeld. Deze zijn grofweg in te delen in twee categorieën:  De eerste groep bestaat uit multifunctionele smeermiddelen die naast het smeren van de onderdelen ook een beschermend laagje aanbrengt. Het grootste voordeel van deze producten is dat ze zeer vloeibaar zijn zodat ze goed in spleten en kieren kruipen en ook daar bescherming bieden. Het nadeel is dat deze multifunctionele middelen maar een dun laagje aanbrengen. Dus na de eerste de beste regenbui ben je weer overgeleverd aan de corroderende werking van pekel.

Dit is niet het geval bij middelen uit de tweede groep. Deze producten werken op wasbasis en laten een dikke laag achter die beter bestand is tegen de weerselementen. Sterker nog; deze producten zijn zo hardnekkig dat je ze niet zomaar met de tuinslang van je motor spoelt. Vaak komt het er op neer dat je na de winter een dagje met petroleum of terpentine in de weer bent om je motor weer een beetje toonbaar te maken. Let er hierbij op dat je geen petroleum of terpentine op de kuip of het windscherm morst, omdat dit kan leiden tot beschadigingen.

Expert over pekel

Erik van Lent is een professional op het gebied van motorkeuringen. Gedurende zijn jarenlange loopbaan heeft hij al heel wat motoren gezien die ten prooi waren gevallen aan pekel: ‘Het grootste probleem is dat de meeste anti-corrosiemiddelen niet goed aan de motor hechten. Na één regenbui is het grootste deel van de beschermlaag alweer verdwenen. Daarnaast zijn er onderdelen – bijvoorbeeld de uitlaat – die warm worden en daarom helemaal niet te beschermen zijn.’

‘Ondanks dat hoor ik veel positieve verhalen over de producten op wasbasis. En het verwijderen ervan is een stuk minder arbeidsintensief dan vaak wordt beweerd. De fout die veel mensen maken is dat ze hun motor reinigen met een hogedrukspuit omdat dat lekker makkelijk is. Alleen zet je er zo druk op waardoor je alles naar binnen spuit. Met een emmer lauw water en een spons bereik je een veel beter resultaat.’

‘Toch is er geen enkel product dat volledige bescherming biedt tegen pekel. Je kunt natuurlijk na elk ritje je motor afspoelen, maar er is geen hond die dat doet. Wanneer je na de winter verzekerd wilt zijn van een motor zonder pekelschade kun je hem het beste tijdelijk verruilen voor een pekelfiets.’

1 opmerking:

  1. Bij aanschaf van de motor haal ik alle stekkers los en smeer ze in met zuurvrije vaseline. Daarna kun je de motor zonder problemen met de hoge druk reiniger schoonspuiten. Dat doe ik in de winter één keer per week. Daarna spuit ik de hele motor, ook de lak, in met siliconenspray.

    BeantwoordenVerwijderen