donderdag 13 december 2012

Gezien worden op de motor




Op de motor word je snel over het hoofd gezien, dat weten we allemaal. Tijdens deze donkere winterdagen is die kans alleen nog maar groter. Voor je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers is het belangrijk dat je op je motor goed zichtbaar bent. Hiervoor bestaan een aantal efficiƫnte, maar soms ook vreemde producten.

HJC Windlicht

Een opvallende gadget die je door middel van tape op je helm bevestigt. De Windlight is uitgerust met 8 LED’s die via een dynamo worden aangedreven door de rijwind. Al vanaf een snelheid van 40 kilometer per uur beginnen de LED’s te branden. Een leuke gadget, maar het is de vraag of motorrijders eruit willen zien als rijdende vuurtorens. Voor de liefhebber is de Windlight hier te koop voor drie tientjes.

Reflecterende kleding

We kennen allemaal het reflecterende hesje. Wanneer dat niet helemaal je stijl is zijn er nog andere opties. Voor de diva’s onder ons is er de reflecterende sjerp. Hiermee ben je een echte Miss Universe op de motor. Daarnaast is er ook nog de reflecterende rugzak. Biedt je de mogelijkheid om je spullen mee te nemen en maakt je dankzij het reflecterende materiaal goed zichtbaar voor andere weggebruikers. Het aanschaffen van de sjerp kost 50 euro, de reflecterende rugzak is iets goedkoper.



Reflecterende stickers

Vooral voor de ‘posers’ onder de motorrijders is opvallen erg belangrijk. Opvallen op de goede manier wel te verstaan. Gezien worden in een reflecterend hesje is uit den boze voor elke motorrijder die waarde hecht aan z’n stoere imago. Gelukkig zijn er nu reflecterende stickers die je op je motor kan aanbrengen. Bij constant buitengebruik gaan de stickers zeven jaar mee. Wanneer de motor binnen of afgedekt staat zal dit de levensduur van de stickers verlengen. Meer informatie is te vinden op deze website.



Led Alert Safety Light

Gezien worden tijdens het rijden is belangrijk. Maar wanneer je ’s avonds met een lekke band langs de kant van de weg staat wil je ook gezien worden. Helaas is het nogal lastig om op de motor een gevarendriehoek mee te nemen. De Led Alert Safety Light is hiervoor een oplossing. Deze ledlamp past gewoon onder je zadel, is waterdicht, en ook nog eens magnetisch zodat je hem gewoon aan je motor kan hangen. De lamp is hier verkrijgbaar voor 2 tientjes.


2 opmerkingen:

  1. Gewoon je koplamp ietsie hoger zetten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sta ik met mijn motor met pech op een onverlichte buitenweg met in de berm alleen maar modder zodat ik mijn motorfiets, onverlicht, aan de kant parkeer. Geen nood==> de Led Alert Safety Light biedt uitkomst dus haal ik deze vanonder mijn buddy druk op de knop 2 lichtflitsen en klaar. Zo kan ik hem iedere keer laten flitsen maar ik ga er vanuit dat dit niet de bedoeling is. Nadat ik mij onverlicht naar huis heb laten slepen heb ik de Led Alert Safety Light binnen op de aanrecht geparkeerd en de volgende dag nog eens geprobeerd tot mijn verbazing werkte hij op alle standen perfect.
    Hoe kan dat dacht ik? in de schuur gelegd om te kijken of hij het de volgende dag zou doen en inderdaad niet dus. Mijn red alert is dus temperatuurgevoelig. Binnen met 20 graden werkt hij perfect maar buiten onder de 5 graden niet meer. Batterij leeg? ik dacht ik steek er nieuwe in maar kan niet zien hoe dit moet en op de gebruiksaanwijzing staat dat deze 10 jaar mee zouden moeten gaan! Na informatie te hebben gekregen van Nico toch de batterij er, beschadigd, uit gekregen en met een batterij tester getest. Zowel warm 20 graden als koud uit de diepvries geeft deze vol aan. Toch doet mijn Led alert het niet als hij koud, uit de diepvries, komt. Willen andere bezitters van een Led alert deze eens in de diepvries leggen en dan proberen of hun Led Alert Safety Light nog werkt en dus kijken of deze klacht zich meer voordoet.
    In tijd van nood moet men toch op zijn hulpmiddelen, die hiervoor aangeschaft zijn, blindelings kunnen rekenen. Of heb ik een maandagochtend led alert??

    BeantwoordenVerwijderen