dinsdag 29 januari 2013

Motorrijden in de regen


Tot opluchting van veel motorrijders is de sneeuw gesmolten. Al leidt dat weer tot een andere ongemak: nat wegdek. En als we de weersvoorspellingen mogen geloven zal daar de komende dagen geen verandering in komen. Een nat pak, slecht zicht en alle andere narigheid van motorrijden in de regen staan ons op te wachten. Scheur je onbevreesd door de regen of ontwijk je verkrampt op je motor alle plassen?

Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden. Ze hebben het idee dat regen het wegdek spekglad maakt waardoor motorrijden minder leuk is. Op zich valt dat best mee; een gemiddelde motorband heeft in de regen nog steeds 70% van de grip die de band zou hebben bij droog weer. Motorrijden in de regen is dus mogelijk mits je op een aantal dingen let.

Motorrijden op nat wegdek

Bij motorrijden in de regen is het vooral belangrijk dat je je bewust bent van het wegdek waar je op rijdt. Klinkers en kinderkopjes zijn in de regen een stuk gladder dan asfalt; en zelfs op asfalt kom je de nodige valkuilen tegen. Wegmarkeringen, reparatieplekken en putdeksels zijn erg verraderlijk. Gelukkig kan je deze hindernissen in de meeste gevallen ontwijken.

Wanneer je onverwachts toch wegglijdt over een van deze hindernissen is het vooral belangrijk om foute reflexen te onderdrukken. Dat je achterband slipt over een putdeksel is nog geen ramp; in de meeste gevallen hervindt de band z’n grip weer op het asfalt. Het wordt pas een ramp wanneer je van schrik naar de remmen grijpt en als gevolg daarvan onderuit gaat.

Rijden door plassen water is ook iets wat je zoveel mogelijk wil vermijden. Wanneer je onverhoopt toch in zo’n plas belandt moet je niet vreemd opkijken wanneer je ineens merkt dat je wegglijdt en je toerenteller op hol slaat. Dat noemen ze aquaplaning; dit gebeurt wanneer je band het water niet snel genoeg afvoert. Er ontstaat dan een laagje water tussen je band en het wegdek waardoor het contact met het wegdek wordt verbroken. De motor is dan tijdelijk onbestuurbaar omdat je als het ware over het water glijdt.
Gelukkig komt aquaplaning bij motoren minder voor dan bij auto’s; door de hogere druk per vierkante centimeter bandoppervlak wordt het water bij een motor veel beter afgevoerd.

Banden met een goed profiel verminderen de kans op aquaplaning aanzienlijk. Wettelijk gezien moeten je banden een profieldiepte hebben van minimaal 1,6 millimeter. Wij raden je aan om al bij 2 a 3 millimeter je banden te vervangen.

Gezien worden in de regen

Motorrijders worden in het verkeer vaak over het hoofd gezien; en in de regen krijg je soms het idee dat je onzichtbaar bent. Dat betekent dat je moet opvallen zodat je wordt opgemerkt door het overige verkeer. Hoe je dat doet kan je hier vinden.

Maar alleen opvallen is niet voldoende. Het gebruikelijke excuus: “Ik had je niet gezien” kan in de meeste gevallen worden opgevat als “Ik heb gewoon niet goed gekeken”. Ga er daarom nooit van uit dat andere weggebruikers je zien, en houd voldoende afstand zodat je de tijd hebt om te reageren op onraad.

Het is namelijk erg verleidelijk om bij zware regenval achter een vrachtwagen te kruipen om zo lekker uit de wind te zijn. Maar verstopt achter een vrachtwagen loop je ook het grootste risico. Voor je het weet is je Harley-Davidson Fatboy gereduceerd tot een Harley-Davidson Flatboy.

Zien in de regen

Naast gezien worden is het natuurlijk ook handig als jij je medeweggebruikers ziet. Helaas kan zware regenval en opspattend water je het zicht ontnemen. Hiervoor is er Turtle Wax; met dit goedje wordt je vizier nagenoeg allergisch voor regen. Helaas voorkomt het niet dat je vizier beslaat; om dat te voorkomen kan je het beste gebruik maken van Pinlock of een inplakvizier. Meer informatie over deze systemen vind je hier.

Regenbestendige motorkleding

Koud, doorweekt en vermoeid; wanneer je als een verzopen kat op je motor zit gaat dat ten koste van je eigen veiligheid. Goede kleding kan je beschermen tegen de weerselementen; en hoewel een leren motorpak goede bescherming biedt wanneer je onderuit gaat is leer niet waterdicht.

In een regenbui draag je daarom het liefst een waterdicht pak van textiel of een regenoverall. Deze kleding moet dan wel goed worden gedragen zodat er geen water in je pak kan lopen. Dat houdt in dat je je mouwen over de uiteinden van je handschoenen schuift, de pijpen van je broek over je (waterdichte) laarzen draagt en je een col hebt die goed aansluit. Zo blijf je droog, warm en in staat om verantwoord te rijden.

Wel zo veilig voor jezelf en andere weggebruikers.

2 opmerkingen:

  1. Klinkt allemaal aannemelijk. Ik houd het toch liever bij rijden met een zonnetje èn een graad of 20 ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om op de motor te stappen, in welk weer dan ook. Een goed pak doet wonderen en om het jaar een rijtraing is een aanrader. Bij alle weersoorten zit ik met een glimlach op mijn motor. Ben ik gek, misschien wel. Maar dan wel een blije gek.

    BeantwoordenVerwijderen