Tot
opluchting van veel motorrijders is de sneeuw gesmolten. Al leidt dat weer tot
een andere ongemak: nat wegdek. En als we de weersvoorspellingen mogen geloven
zal daar de komende dagen geen verandering in komen. Een nat pak, slecht zicht
en alle andere narigheid van motorrijden in de regen staan ons op te wachten.
Scheur je onbevreesd door de regen of ontwijk je verkrampt op je motor alle
plassen?
Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden. Ze hebben het idee dat regen het wegdek spekglad maakt waardoor motorrijden minder leuk is. Op zich valt dat best mee; een gemiddelde motorband heeft in de regen nog steeds 70% van de grip die de band zou hebben bij droog weer. Motorrijden in de regen is dus mogelijk mits je op een aantal dingen let.
Motorrijden op nat wegdek
Bij
motorrijden in de regen is het vooral belangrijk dat je je bewust bent van het
wegdek waar je op rijdt. Klinkers en kinderkopjes zijn in de regen een stuk
gladder dan asfalt; en zelfs op asfalt kom je de nodige valkuilen tegen. Wegmarkeringen,
reparatieplekken en putdeksels zijn erg verraderlijk. Gelukkig kan je deze
hindernissen in de meeste gevallen ontwijken.
Wanneer je
onverwachts toch wegglijdt over een van deze hindernissen is het vooral
belangrijk om foute reflexen te onderdrukken. Dat je achterband slipt over een
putdeksel is nog geen ramp; in de meeste gevallen hervindt de band z’n grip weer
op het asfalt. Het wordt pas een ramp wanneer je van schrik naar de remmen
grijpt en als gevolg daarvan onderuit gaat.
Rijden
door plassen water is ook iets wat je zoveel mogelijk wil vermijden. Wanneer je
onverhoopt toch in zo’n plas belandt moet je niet vreemd opkijken wanneer je
ineens merkt dat je wegglijdt en je toerenteller op hol slaat. Dat noemen ze
aquaplaning; dit gebeurt wanneer je band het water niet snel genoeg afvoert. Er
ontstaat dan een laagje water tussen je band en het wegdek waardoor het contact
met het wegdek wordt verbroken. De motor is dan tijdelijk onbestuurbaar omdat
je als het ware over het water glijdt.
Gelukkig
komt aquaplaning bij motoren minder voor dan bij auto’s; door de hogere druk per
vierkante centimeter bandoppervlak wordt het water bij een motor veel beter
afgevoerd.
Banden met
een goed profiel verminderen de kans op aquaplaning aanzienlijk. Wettelijk
gezien moeten je banden een profieldiepte hebben van minimaal 1,6 millimeter.
Wij raden je aan om al bij 2 a 3 millimeter je banden te vervangen.
Gezien worden in de regen
Motorrijders
worden in het verkeer vaak over het hoofd gezien; en in de regen krijg je soms
het idee dat je onzichtbaar bent. Dat betekent dat je moet opvallen zodat je
wordt opgemerkt door het overige verkeer. Hoe je dat doet kan je hier vinden.
Maar
alleen opvallen is niet voldoende. Het gebruikelijke excuus: “Ik had je niet
gezien” kan in de meeste gevallen worden opgevat als “Ik heb gewoon niet goed
gekeken”. Ga er daarom nooit van uit dat andere weggebruikers je zien, en houd voldoende afstand zodat je de tijd hebt om te reageren op onraad.
Het is namelijk erg
verleidelijk om bij zware regenval achter een vrachtwagen te kruipen om zo
lekker uit de wind te zijn. Maar verstopt achter een vrachtwagen loop je ook
het grootste risico. Voor je het weet is je Harley-Davidson Fatboy gereduceerd
tot een Harley-Davidson Flatboy.
Zien in de regen
Naast
gezien worden is het natuurlijk ook handig als jij je medeweggebruikers ziet.
Helaas kan zware regenval en opspattend water je het zicht ontnemen. Hiervoor is
er Turtle Wax; met dit goedje wordt je vizier nagenoeg allergisch voor regen.
Helaas voorkomt het niet dat je vizier beslaat; om dat te voorkomen kan je het
beste gebruik maken van Pinlock of een inplakvizier. Meer informatie over deze
systemen vind je hier.
Regenbestendige motorkleding
Koud,
doorweekt en vermoeid; wanneer je als een verzopen kat op je motor zit gaat dat
ten koste van je eigen veiligheid. Goede kleding kan je beschermen tegen de
weerselementen; en hoewel een leren motorpak goede bescherming biedt wanneer je
onderuit gaat is leer niet waterdicht.
In een
regenbui draag je daarom het liefst een waterdicht pak van textiel of een
regenoverall. Deze kleding moet dan wel goed worden gedragen zodat er geen
water in je pak kan lopen. Dat houdt in dat je je mouwen over de uiteinden van
je handschoenen schuift, de pijpen van je broek over je (waterdichte) laarzen
draagt en je een col hebt die goed aansluit. Zo blijf je droog, warm en in
staat om verantwoord te rijden.
Wel zo
veilig voor jezelf en andere weggebruikers.
Klinkt allemaal aannemelijk. Ik houd het toch liever bij rijden met een zonnetje èn een graad of 20 ;)
BeantwoordenVerwijderenHeerlijk om op de motor te stappen, in welk weer dan ook. Een goed pak doet wonderen en om het jaar een rijtraing is een aanrader. Bij alle weersoorten zit ik met een glimlach op mijn motor. Ben ik gek, misschien wel. Maar dan wel een blije gek.
BeantwoordenVerwijderen