maandag 4 februari 2013

Tectyl van je motor verwijderen


Om niet overgeleverd te zijn aan de corroderende werking van pekel behandelen veel doorrijders hun motor met Tectyl. Juist omdat dit middel goed blijft zitten, beschermt het optimaal tegen pekelschade. Maar na de winterperiode is het vervolgens de vraag hoe je dat spul van je motor krijgt. Wat is de beste manier om Tectyl van je motor te verwijderen? Wij vroegen het de specialisten.

Reinigen van de motor

‘Motorfiets Reiniging’ is een professioneel schoonmaakbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het reinigen van motoren. Maar zelfs daar staat het huilen ze nader dan het lachen wanneer ze een motor onder handen moeten nemen waar een dikke laag Tectyl op zit. Medewerker Jos kan erover meepraten.

‘Ik heb één keer een motor moeten reinigen waar Tectyl op zat en dat was een drama. Het hangt er natuurlijk van af hoe snel je tevreden bent; maar die keer ben ik er vier dagen druk mee geweest. Hiervoor gebruiken wij dan een product dat speciaal op de markt is gebracht om Tectyl te verwijderen. Maar Tectyl trekt in alle kiertjes en spleetjes waar je zo moeilijk bij kan. Je wil er dus liever de hogedrukspuit op zetten; maar dat kost je je laklaag. Dus hoe je het ook wendt of keert; het blijft een tijdrovende klus. En je kan het ook niet laten zitten want zelfs blanke Tectyl kleurt bruin; dus dat blijf je zien.’

‘Niet dat ik Tectyl een slecht product vindt, integendeel. Dat het zo goed beschermd komt voornamelijk omdat het zo goed blijft zitten. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een milder product dat makkelijker te verwijderen is. Wij gebruiken zelf bijvoorbeeld ACR50.’

De producent van Tectyl

Als zelfs een professional er een zware kluif aan heeft; hoe moet de gemiddelde motorrijder die Tectyllaag dan van z’n motor krijgen? We vroegen het Valvoline, de producent van Tectyl.

‘Dat je Tectyl moeilijk van je motor krijgt is een veelgehoord probleem. Het is daarbij vooral de harde bovenlaag die het verwijderen van Tectyl bemoeilijkt. Wij produceren namelijk vooral corrosiewerende middelen voor de industriële markt en die moeten goed blijven zitten.’

‘Als je het dan toch wilt verwijderen zal je eerst die harde bovenlaag los moeten weken. Dit kun je het beste doen met diesel. Al zal het ook werken met petroleum of terpentine. Je laat een van deze stoffen een tijdje inwerken zodat het de Tectyllaag losweekt. Vervolgens kun je deze gewoon wegspoelen met water.’

Het klinkt allemaal zo gemakkelijk. Even de laag losweken met behulp van diesel en vervolgens de resten wegspoelen. Het zal ongetwijfeld goed werken maar zal waarschijnlijk ook een behoorlijke smeerboel opleveren. Daarnaast durven we niet met zekerheid te zeggen of je laklaag een aanvaring met deze stoffen zo leuk zal vinden.

Wat dat betreft is het advies van Jos nog niet eens zo gek; Tectyl verruilen voor een milder product en dat dan wat vaker aanbrengen.
      

2 opmerkingen:

  1. Al vorens ik de winter in ga met mijn fiets maak ik hem helemaal schoon. Brandschoon zullen we maar zeggen. Dan start ik de motor en laat deze goed warm draaien. Eventueel achter gebleven water verdampt. Tevens ga ik met perslucht de naden en kieren droog cq leegspuiten. Dan pak ik voor mij het wondermiddel wd40. Dit spuit ik op het hete blok (veel) . oke het ruikt wat maar wat, rukt het. De aluminium delen in de velgen spuit ik ook in. In het voorjaar maak ik een sopje klaar van andy ofzo. Breng het op het op de delen aan en laat het inwerken. Spoelen met normale waterdruk 60graden warm (slang bij het aanrecht aansluiten). Motor starten en warm laten worden evt met lucht druk nadrogen. Dan inspuiten met imotech motoronderhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik laat het altijd door MotorfietsReiniging.nl doen.

    BeantwoordenVerwijderen